Ny miljödirektör i Malmö - landets grönaste stad
Kerstin Åkerwall har fått en smakstart som ny miljödirektör i Malmö. Hon började i juni, månaden efter tog hon i Almedalen emot priset för bästa miljökommun.
Skriven av Henrik Ekberg 2014-09-01 | Näringsliv
kontor fastighet Malmö stadsplanering öresund stadsutveckling miljö
– Förutom alla tillsynsärenden så har vi ju en stor projektverksamhet som omfattar allt från cykelfrågor och musselodlingar till internationella projekt i bland annat Sydafrika och Namibia. Den delen av jobbet var nog mer omfattande än vad jag trodde, säger hon där vi sitter vid hennes kontor på Bergsgatan i Malmö.
Hur står sig Malmö jämfört med andra städer sett ur ett hållbarhetsperspektiv?
– Jättebra, vilket tidningen Miljöaktuellts utmärkelse i Almedalen visar. Det är ju heller inte första gången vi får ta emot priset för bästa miljökommun, vi har de senaste åren ständigt legat i topp där.
Men utmaningar finns det trots att man är bäst i landet. Målsättningen är att 2020 bli världsbäst på hållbar stadsutveckling. Och att 2030 till 100 procent försörjas av förnybar energi.
– I Malmö arbetar vi alla hårt tillsammans för att nå våra miljömål. Vi vet att de är högt satta, men vi vet också att det är nödvändigt för att skapa ett hållbart Malmö i en hållbar värld. Sen är det också så att vi även internationellt har blivit prisade för vårt miljöarbete. Nu är vi till exempel, tillsammans med Seoul och Vancouver, nominerade till City Climate Leaderschip Awards i kategorin Green Energy. Segraren tillkännages i New York 22 september.
Kerstin Åkerwall bor i Skanör och åker dagligen regionbuss – som går på gas – till arbetet. Ska ärenden utföra under dagen i Malmö tar hon antingen sin gamla "rosthög till cykel" som hon tagit med till Bergsgatan eller så lånar hon en av cyklarna som finns tillgängliga för de anställda. Hon berättar att Malmö stad står inför utmaningar vad gäller trafik och energi, samtidigt har man där kommit en bra bit.
– Vi har ett trafikmiljö- och transportprogram som bland annat syftar till att få folk att välja cykeln eller åka kollektivt. Vi vill att fler ska ha tillgång till bilpooler och vi jobbar också för fler cykelparkeringar. Nyligen fick vi vår nya superbuss, Malmöexpressen som har blivit ett bra tillskott i kollektivtrafiken och ett bra komplement till Citytunneln.
Hur sköter sig fastighetsbranschen sett ur ett hållbarhetsperspektiv?
– Det är många aktörer inom fastighetsbranschen i Malmö och det varierar lite hur de jobbar med miljö- och hållbarhetsfrågor. Men generellt sett är vi långt framme och samarbetet mellan staden och fastighetsägarna är god. Se till exempel på Breeam Community-certifierade, Masthusen. Att miljöcertifiera en hel stadsdel är inte möjligt om inte samarbetet fungerar. Malmö Live och Malmö högskola är två andra goda exempel. Jag har stött på fastighetsägare som säger att de inte kan hyra ut lokaler om de inte är certifierade, om det är ju precis så det ska vara. Vi har miljonprogramsområden som läcker energi, men där görs också en hel del. Det handlar om att hitta lösningar och modeller för det här, men vi är ganska tillåtande i Malmö när det gäller att testa saker.
Vad kan göras bättre på fastighetssidan?
– Jag uppfattar det som att många i branschen är väldigt duktiga i dag. Trots att branschen länge har upplevs som konservativ är man i dag mer öppen. Vad som alltid är bra att tänka på – och det vet jag som är arkitekt i botten – är att tänka hållbart i ett tidigt skede.
– Det är billigare att ändra på ritningen än att förändra ett redan färdigbyggt hus. Från kommunens sida kan vi nog bli bättre på att informera och ge tips och råd. Vi har till exempel en energirådgivning här på miljöförvaltningen dit fastighetsägare är välkomna att diskutera saker.
Kerstin Åkerwall berättar att Malmö jobbar med att förtäta staden, som är segregerad. Men då är det viktigt att bevara och utveckla rekreationsytor som till exempel idrottsområden och parker. Och där har Malmö en del att kämpa med. Enligt Naturvårdsverket hamnar Malmö långt ner på listan vad gäller grönska i staden. Trots att Malmö är Parkernas stad.
– Till skillnad från Göteborg och Stockholm, som har mycket skog runt omkring, så har vi hav och jordbruksmark, vilket inte ger några poäng på denna lista. Det är ju också anledningen till att vi har så många parker. Träd och parker är viktigt för att hålla nere temperaturen i staden och att ta upp vatten.
– Sen finns det många upplevelsevärden. Därför arbetar vi med att skapa en ny park, Lindängelund, strax söder om staden. Där bygger vi nu och planterar träd och växter. Det ska även bli rekreations- och odlingsområde. En botanisk trädgård planeras också. Den här parken blir hela 100 hektar stor, att jämföra med Pildammsparken – som för övrigt nu fyller 100 år – som är på cirka 55 hektar.
Hitta lediga lokaler i Malmö!
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.