På stadsbyggnadskontoret i Mölndal arbetar man för högtryck med att ta fram nya planer för den framtida staden. Stadsbyggnadschef Björn Marklund ger här sin syn på de stora projekten och på Mölndal som näringslivsstad.
Göteborg, Norrköping, Stockholm och … Lund. Om några år får även en skånsk stad spårvagnstrafik. Förhoppningen är att byggnationen kan påbörjas redan i slutet av året. – I så fall kan spårvagnarna börja rulla 2019, säger Jurate Paulsson, kommunikatör för spårvagnsprojektet i Lund.
Västra Hamnen har lämnat varvsindustrin bakom sig och har nu ett diversifierat näringsliv som sjuder av liv. Men det gäller att inte slå sig till ro, påpekar Bodil Rosvall Jönsson, näringslivschef på Region Skåne och vd på Business Region Skåne. – Vi måste fortsätta jobba för ett innovativt och starkt näringsliv. Har man ett attraktivt erbjudande så kommer företagen hit, menar hon.
Högsbo och Sisjön har gått från rena industriområden till stora externhandelsplatser. Nu vill Göteborgs stad fortsätta utvecklingen och omvandla norra Europas största verksamhetsområde till blandstad.
Aspelin Ramm blir en del av utvecklingsprojektet vid Sisjömotet, och ser positivt på framtiden för området och samarbetet med Alaska Fastigheter. – De sökte en partner och vi sökte ett nytt projekt så det passade perfekt, säger Lennart Karlsson, vd för Aspelin Ramm.
Det händer mycket i stadsdelsområdet Hägersten-Liljeholmen. Inte minst när det gäller bostadsbyggandet. – Vi har många bra kontors- och industriområden som man har sett ett värde i att omvandla till bostäder, säger Gunnar Ohlsén, avdelningschef för Samhällsplanering i Hägersten-Liljeholmen.
Hyllie är ett gott exempel på den nya tidens stadsplanering där kommunen tillsammans med näringsliv och fastighetsägare utvecklar en stadsdel. Samarbetet går under namnet Samsyn Hyllie. – Det handlar om att vara öppen för allas delaktighet i det som ska växa fram, säger Klas Johansson, fastighetsdirektör i Malmö stad och ordförande i Samsyn Hyllie.
Kirseberg ska förtätas och växa ihop med centrala Malmö. På sikt kommer Östervärns station att bli ett kommunikationsnav. Lars Böhme på Malmö stad jobbar med översiktsplanen för Kirseberg som ställs ut i höst. – Stadsdelen ligger optimalt för att byggas samman med centrum säger han.
En tredje stadskärna och höghastighetståg som stannar i Jönköping. Det är de två viktigaste faktorerna för Jönköpings utveckling just nu, enligt Mats Almlöw, näringslivsutvecklare på Jönköpings kommun: – Det finns en fantastisk utvecklingspotential i Jönköping i dag. 2033 kommer Jönköping att vara Skandinaviens nav, säger han.
Den första juni förra året utsågs hon till projektansvarig för nedgrävningen av järnvägen i centrala Sundbyberg. Den tjänsten lämnade hon i februari då hon blev ny stadsbyggnads- och etableringschef med ansvar för näringslivs- och destinationsfrågor. – Många av dessa frågor hänger samman, förklarar Catherina Fored det tvära kastet.
Kungsbacka är handelsstaden som värnar om sina företagare. Näringslivschef Elinor Filipsson berättar om stadens utveckling.
När NCC låg i startgroparna för sitt stora projekt i Mölndals centrum frågade de 900 Mölndalsbor vad de ville ha i gallerian. – De allra flesta svarade ”vi vill ha allt”. Och det ska de få, säger Emil Engelbrektsson, fastighetsutvecklare på NCC Property Development.
Hotell, restaurang, kontor och bostäder. När det öde kvarteret Spinnhuset, strax norr om Hamnbron i Norrköping, fylls med nytt liv möts 1600-talet och 2000-talet.
Ny multiarena, ny stadsdel och ny hotell- och kongressanläggning. Det här är bara några av de stora projekt som pågår i Helsingborg just nu. ”Sundets pärla” mitt i den expansiva Öresundsregionen kommer att glänsa extra mycket framöver.
Ett vackert och strategiskt läge mitt i Öresundsregionen, bra näringslivsklimat, och hög livskvalitet – så skulle man lite kortfattat kunna sammanfatta Helsingborg. Lokalnytt har pratat med Helsingborgs nya näringslivs- och marknadsdirektör Renée Mohlkert för att få hennes syn på ”Sundets pärla”.
De är lite av varandras motpoler idag, inte bara väderstrecksmässigt. I Östra Hamnen fortsätter industriverksamheten att leva vidare medan Västra Hamnen har förvandlats till ett mycket attraktivt och populärt område för bland annat bostäder och kontorsverksamhet.
Helsingborgs näringsliv sjuder av liv, enligt prognoser och rapporter. Och klartecknen för Oceanhamnen och kongressanläggningen lär inte direkt minska intresset för Helsingborg. – Det är viktiga bidrag till en levande stadskärna, vilket lockar fler besökare och köpkraften ökar, säger Michael Fransson, näringslivsdirektör i Helsingborg.
Forsåker, Pedagogen park och SCA-huset är bara tre av de projekt som pågår för tillfället i Mölndal. För att möta efterfrågan från näringslivet byggs det därför också många bostäder. Och centrala Mölndal har stor kapacitet.
Jönköpings första stadsbyggnadsvision är nästan redan förverkligad – och inom kort klubbar kommunfullmäktige ”vision 2.0”.Lokalnytt träffade Jönköpings stadsbyggnadsdirektör Katarina Bröms för ett samtal om den pågående och framtida utvecklingen av staden.– Sjöarna är Jönköpings tjusning – och förskräckelse, säger hon.
I Malmö finns en stark framtidstro och det satsas mycket på infrastrukturprojekt. Men det finns fler skäl till att Malmö är den modernaste staden i landet. – Globala förändringar märks tydligast i Malmö, säger Per-Markku Ristilammi, professor i etnologi.