"Näst intill optimalt läge"

Jönköping är ett av Sveriges hetaste logistiklägen. Fredrik Jagersjö på Colliers International ger här sin syn på dagens och framtidens marknad för logistiklokaler i Jönköping.

Skriven av Nicklas Tollesson 2014-08-28 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Fredrik Jagersjö, Colliers International.
Bild: Nicklas Tollesson


Jönköping har länge ansetts vara ett av landets absolut bästa logistiklägen. Vilka är regionens starka sidor?

– Främst har det varit den geografiska placeringen längs E4 som näst intill är en optimal placering i förhållande till Stockholm, Göteborg, Malmö och egentligen hela Norden. Här finns en väl utvecklad infrastruktur med goda förutsättningar för transporter via väg, järnväg och flyg. Det är en god utveckling i regionen med hög befolkningstillväxt och stort intresse för Jönköpings universitet som drar till sig intresse från fler håll och bidrar till hög kompetens och kunskap, säger Fredrik Jagersjö, projektledare och uthyrare med inriktning mot logistikfastigheter.

Om du tittar på de företag som söker större logistiklokaler i dag; vilka är de vanliga konkurrerande orterna? Göteborg, Borås, Stockholm?

– Vid en etablering i södra halvan av Sverige så tittar många på de erkänt stora logistikorterna som sträcker sig från Stockholm och söderut via Jönköping och Göte­borg för att sedan gå ända ner till Malmö. Oftast så bygger en etablering på någon typ av tyngdpunktsberäkning och i det läget, om man bestämt sig för området omkring Jönköping, så blir de mest konkurrerande orterna bland annat Borås, Växjö och Norrköping som ligger närmast. Men det är svårt att generalisera då det beror på så många olika faktorer.

Hur het är logistikmarknaden i Jönköping för tillfället?

– Under de senaste två åren har det inte varit speciellt mycket aktivitet i Jönköping på hyresmarknaden för logistiklokaler. Dels har det inte skett någon större nyetablering, vilket annars är fullt möjligt då det finns ett stort utbud av mark. Samtidigt har det varit flera stora vakanser i befintliga lokaler under en längre tid. Under våren har vi dock kunnat se positiva tendenser i och med några större uthyrningar i de befintliga lokalerna, vilket är väldigt gynnsamt för regionen och hyresmarknaden. Jag tror att vi kommer att få se fler etableringar där under det närmsta året då fler företag visar intresse.
"Jönköping är helt klart en ort att räkna med även i framtiden"
– Varför det har varit något avvaktande de senaste åren i just Jönköping är svårt att sätta fingret på, efter­som det har varit en god marknad för logistikytor i övriga landet, främst omkring storstäderna Göteborg och Stockholm. Det låter kanske konstigt men det är mycket tajming och tillfälligheter som avgör var etableringarna sker.

Det har nyligen släppts ny logistikmark i Torsvik, hur ser du på området?

– I dag finns det drygt 100 företag i Torsvik och den siffran vill man öka till 200. Det finns absolut ett intresse för ny mark, men man ska komma ihåg att efterfrågan är begränsad då det sker i snitt ett tiotal större logistiketableringar i hela Sverige per år varför det kommer att ta tid att utveckla hela det nya området. Men Jönköping är helt klart en ort att räkna med även i framtiden.

Ungefär hur mycket logistikyta finns tillgänglig här i dag?

– De större vakanserna av logistikytor hittar vi främst i Torsvik där det finns tillgäng­liga ytor om totalt cirka 50 000 kvadratmeter. De ytorna varierar i kvalitet. Det finns både moderna ytor med full takhöjd och modern utformning, men också äldre lokaler med lägre takhöjd och något mer svåranpassade ytor.

Vad ligger de ungefärliga hyresnivåerna på?

– Tittar man på hyresnivåer för logistik så har de varit relativt stabila i de flesta regioner över tid och jag ser inte att det kommer förändras inom den närmaste ­tiden. För att generalisera hyror för logistik i Jön­köping om minst 10 000 kvadratmeter så ligger hyrorna i spannet 450–550 kronor per kvadratmeter för både befintliga och nyproducerade lokaler. Det som skiljer dem båda åt är främst kontraktstiden som blir något längre för nyproduktion jämfört med en befintlig lokal.

Expert gick i konkurs i Sverige, men valde att ha sitt nordiska centrallager i Skillingaryd. Vad säger detta om områdets attraktivitet? Vad betyder det för logistikmarknaden?

– Det var väldigt positivt att det försvann en så stor vakans från hyresmarknaden då det under den perioden var en något för stor vakansgrad i området. Att de valde att behålla sitt centrallager är såklart ett styrkebesked för regionen som logistikort och visar att ytterligare ett stort bolag har valt det som sitt nav för hela Norden och i detta fall trots att de inte har försäljningsverksamhet i Sverige.

Vilka frågor är viktiga för en fortsatt positiv utveckling av logistikmarknaden i Jönköpings­området?

– Jönköpings Kommun och bolaget Logpoint AB har varit extremt duktiga på att lyfta upp och marknadsföra regionen. De har gjort det lättare för företag att etablera sig och även varit ett lysande exempel på hur man ska möta företag och samtidigt värna om dem som redan finns där.

– Att fortsätta på samma sätt kommer att bidra till en positiv utveckling bara man har lite tålamod trots att det har varit något avvaktande i regionen de senaste åren.

Sök lediga lokaler i Jönköping!


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration

Relaterade artiklar

Tillfälligt Logpoint Center kan vara klart om ett år Tillfälligt Logpoint Center kan vara klart om ett år Succé med söndagsöppna butiker i Jönköping Succé med söndagsöppna butiker i Jönköping "Jönköping är en stad som visar framfötterna" "Jönköping är en stad som visar framfötterna" Kunskapsstad med brett näringsliv Kunskapsstad med brett näringsliv Atollen drar aktörer från övriga Sverige Atollen drar aktörer från övriga Sverige Jönköping tar nästa steg i stadsutvecklingen Jönköping tar nästa steg i stadsutvecklingen