Succé med söndagsöppna butiker i Jönköping
I slutet av augusti började butikerna i Öster city i Jönköping ha öppet även på söndagar. – Hittills har det varit en enorm succé, säger Jesper Steén, vd för Jönköping City AB.
Skriven av Nicklas Tollesson 2013-09-01 | Näringsliv
butik Jönköping Småland cityhandel
Jesper Steén har varit vd för Jönköping City i fem och ett halvt år. Arbetet med att stärka stadskärnan går stadigt framåt.
Bild: Jönköping City
Handel föder handel. Det är en gammal sanning, och i fallet med initiativet kring det söndagsöppna Jönköping kan man konstatera att det stämmer.
– Tidigare var det bara Åhléns som hade söndagsöppet. Nu när deras grannar också har öppet på söndagar har Åhléns omsättning ökat med 300–400 procent på söndagarna, säger Jesper Steén.
Frågan om söndagsöppet har varit på tapeten länge, men det var först i våras som tankarna började bli verklighet.
– Fyra av de större handlarna kontaktade mig och ville att vi skulle börja med söndagsöppet innan Atollen – som kommer att ha söndagsöppet – skulle öppna. Jag blev naturligtvis eld och lågor, och vi inledde ett intensivt lobbyarbete. Det räcker inte att en eller två aktörer har öppet, för att det ska ge någon effekt måste de flesta av de större handlarna ha söndagsöppet. Vi kom fram till att vi skulle ha minst 30 butiker med på det här tåget, samtidigt som kommunen skulle gå med på gratis parkering på söndagarna och fastighetsägarna skulle göra en rejäl marknadsföringsinsats.
Från 35 till 51 butiker
Söndagen den 25 augusti inleddes satsningen. 35 butiker hade öppet. Det var gratis parkering i p-husen – avtalet med kommunen gäller för ett år i taget – och fastighetsägarna satsade på en stor reklamkampanj för att locka kunder till centrum.
– Sedan dess har ytterligare ett antal butiker hakat på och nu har vi 51 butiker med söndagsöppet. Det är häftigt att det har vuxit så mycket på så kort tid.
Jönköpings centrum har, som många andra stadskärnor, genomgått ett stålbad. Efter att köpcentrumet A 6 etablerades gick många butiker i centrum under, de tomma butikslokalerna blev allt fler. Men på senare år har utvecklingen vänt. Ett medvetet arbete med att stärka stadskärnan har genomförts och konsumenterna har hittat tillbaka. Att ha öppet på söndagarna är ytterligare ett steg mot att tillgodose konsumenternas önskemål.
Hur skulle du säga att stadskärnan mår i dag?
– Den mår riktigt okej. Östra centrumprojektet, som precis har avslutats, har betytt mycket. Det handlar om både den fysiska miljön, med marksten och bänkar, och om mjuka frågor som varudistribution och om hur vi paketerar vårt erbjudande.
Hur ser det ut på lokalsidan?
– När det gäller kontor är det ett väldigt tryck, det finns inte många lediga kontor alls. Det är inte speciellt stor vakansgrad på butikssidan heller. Det som finns ledigt är främst i galleriorna Passagen (som ägs av Lundbergs) och på Sesams andra våning (Tosito).
Jönköping City AB arbetar med att utveckla och marknadsföra centrum. Bolaget – som ägs av kommunen, fastighetsägare i området och Jönköping Handel – omsätter cirka sju miljoner kronor.
– Jag är marknadsekonom i grunden och inser att det måste gå att mäta nyttan av pengarna som satsas. Fastighetsägare, kommun, handlare och andra företagare är villiga att satsa ännu mer pengar, men de måste få svart på vitt på att det lönar sig. För att öka möjligheterna till detta har vi placerat ut tre besöksräknare, bland annat på Östra Storgatan. Vi har också sedan två år mätt butikernas omsättning. Kan vi visa att besökarantal och omsättning ökar i samband med åtgärder eller evenemang är det lättare att få folk att satsa.
Omsättningen har nu mätts i snart två år.
– Vi kan konstatera att hittills i år ligger omsättningssiffrorna ett par procent över rikssnittet och även jämfört med förra året har omsättningen ökat något.
Vilka frågor är viktiga att arbeta med framöver?
– Parkeringsfrågan är otroligt viktig och där har det gått åt rätt håll. Atollens stora parkeringshus med 400 platser öppnar 15 november (se separat artikel) och inom kort är också ett komplett parkeringsledningssystem på plats. Detta hjälper besökarna att hitta rätt väg till p-husen samt visar hur många lediga platser det finns.
– När vi har tittat på vilka det är som parkerar i de stora p-garagen så har vi sett att det är många som arbetar på kontor, personer som gott kan parkera en liten bit bort och lämna plats för shoppingparkerare. Bland annat i det stora p-huset Smedjan har man nu sagt upp månadsabonnenter för att i stället prioritera shoppingparkering. Att man står de tre första timmarna för bara 20 kronor är också ett stort steg i rätt riktning.
Inför 2014 arbetas det också med en evenemangsstrategi.
– Vi genomför cirka 50 evenemang om året, allt från stora marknadshelger med 30 000–50 000 besökare till att det står en trubadur och spelar eller att en clown går omkring. Vi behöver utarbeta en tydligare strategi. Vad vill vi ha ut av evenemangen? Vilka evenemang ger mest tillbaka? Hur mäter vi? Och så vidare.
Jesper Steén ser också utvecklingsmöjligheter på Internet.
– Vi har anställt en duktig marknadskoordinator och har nu 9 000 som följer oss på Facebook. Vår webbsida har 30 000 besökare i månaden, och det är bara början. Nästa steg är att göra webbsidan till en plattform för våra medlemmar. Vi ska inte erbjuda e-handel från vår sajt, men kanske olika former av erbjudanden för butikerna. Här finns enorma möjligheter.
Slutligen, hur ser din vision om Jönköping om tio år ut?
– Jag har samma vision som Jönköpings kommun; vi ska vara Skandinaviens mest attraktiva stadskärna i vår storlek. Jönköping har flera stora fördelar; ett gynnsamt läge med ett stort upptagningsområde utan konkurrerande städer, ett naturskönt och vackert läge med Vättern och Munksjön. Vi har ett bra samarbete mellan olika engagerade aktörer. Vi har bra lokala fastighetsägare som är villiga att satsa på Jönköping. Längre fram kommer Götalandsbanan och Europakorridoren och då … ja, då blir vi farliga!
Hitta lediga butikslokaler i Jönköping!
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.