Göteborgs hamn - en 400-åring som erbjuder logistiskt smörgårdsbord
En av de största anledningarna till att Göteborg utsetts till landets bästa logistikläge, 14 år i rad, är hamnen. Och Göteborgs hamn är faktiskt äldre än staden.
Skriven av Rasmus Thedin 2015-04-01 | Näringsliv
logistik Göteborg hamnar Göteborgs Hamn
Göteborg fick hamnprivilegier 1620, alltså ett år innan Göteborg fick stadsprivilegier.
– Vår roll är att se till helheten och behoven. Vi skapar förutsättningarna för ett bra godsnav, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef, Göteborgs hamn.
14 år i rad har Storgöteborg blivit utsett till Sveriges bästa logistikläge. Den främsta faktorn är hamnen.
– Det finns andra viktiga faktorer också, som Chalmers och Handels. Det finns så mycket kompetens i den här staden. Jag ser det som en otrolig styrka för godsnavet Göteborg att det finns så många bra aktörer som har saker på g, exempelvis Prologis, Eklandia, Bockasjö och NCC. Tillsammans med dem kan vi erbjuda ett komplett logistikutbud.
Och han kommer inte att bli överraskad om de får utmärkelsen igen nästa år.
– Men man får inte slå sig till ro. Vi måste fortfarande vara på tårna. Hamnen befinner sig just nu i ett spännande skede. Vi står inför en utvecklingsfas och det händer väldigt mycket, med planerade utbyggnader bakom hamnen i form av logistikfastigheter, för att vi ska få ett komplett logistiskt smörgårdsbord, säger Arvid Guthed.
Han säger att det bästa Göteborgs hamn har gjort de senaste 20 åren är att släppa kajkanten och se in mot land.
– Kärnan är sjöfart, men nu ser vi mer till hela logistikkedjan.
De senaste åren har det varit svårt att hitta bra logistikmark i Göteborg, men nu kommer det plötsligt mycket.
– Det har blivit en ketchupeffekt. Marken har funnits länge på planeringsstadiet, men det ser man inte. Det är först nu det märks att den är tillgänglig. Men nu är vi här, nu växer det fram.
Något som Arvid Guthed hoppas att man kommer kunna jobba mer med framöver är långa fordon. I dag får lastbilar endast köra med en 40-fotscontainer och en 20-fotscontainer, men kör man kortare sträckor inom eget område får man ha längre släp. I hamnen har de provkört tio containrar efter en lastbil.
"Jag vill se en utveckling åt det hållet så att man får köra långa fordon på alla vägar i hamnen."
– Men det är ett extremfall. Jag vill se en utveckling åt det hållet så att man får köra långa fordon på alla vägar i hamnen. Det skulle effektivisera logistiken ytterligare.
– Det går inte att blunda för att vi transporterar mer i dag än tidigare. Den stora utmaningen är hur man ska hantera det. Större fartyg, större lastbilar och större tåg är lösningen. Men då krävs det att man har stora volymer som ska fraktas samma sträcka. Kommer det åtta containrar fraktas godset med lastbil. Kommer det 80 går de med tåg, och det är både effektivare och bättre för miljön. Men det bygger som sagt på att man kommer upp i de volymerna.
Göteborgs Hamn äger mycket av den mark som ligger i anslutning till kajerna. Bland annat den fastighet där de uppfört och hyr ut en byggnad åt Schenker. Tomten söder om den fastigheten står byggklar. Detaljplanearbete bedrivs även för ett nytt logistikområde vid Halvorsäng. Planen beräknas vara färdig under året. Nere vid vattnet finns det förutsättningar för att planspränga för att få in fler terminaler, och inom de närmsta åren kommer de även att fylla igen ett område i Arendal med muddermassor, för att få till mer terminalyta.
– Jag ser väldigt ljust på framtiden. Vi har bra förutsättningar för att utveckla hamnen på sikt. Jag känner mig väldigt trygg i och med alla utvecklingsmöjligheter. Utmaningen nu är ganska tacksam: att se till att det som ligger i planeringsfasen nu blir av, med utbyggnad av vägar och järnväg, terminaler och fastigheter, säger Arvid Guthed.
Hitta lediga lager- och logistiklokaler i Göteborg!
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.