Freeport i Kungsbacka expanderar – byggstart nästa år

I två år har det varit fullt uthyrt på Freeport och nu behöver köpcentrumet byggas ut.<br /> <br /> – Det finns ett stort tryck från aktörer som vill flytta in – nu måste vi expandera, säger Freeports centrumchef Per Wallentin.

Skriven av Nicklas Tollesson 2014-09-01 | Näringsliv


Artikelbild

Den nya delen av Freeport byggs som ett L ut mot parkeringsplatsen.
Bild: Arkitektgruppen


Freeport har haft en brokig historia sedan starten 2001. På den tiden visste svenskarna inte mycket om vad outlet var för något och de engelska ägarna hade inte mycket koll på hur man gör business i Sverige – en dålig kombination, kort sagt.

– Freeport hade engelskt management och man flög till och med hit engelska ordningsvakter. Det var ingen trevlig stämning och det var inte så konstigt att det inte gick speciellt bra, säger Per Wallentin, som har ­arbetat på Freeport sedan början av 2012.

Kungsbackaanläggningen var Freeports första utanför England, och i början av 2000-talet öppnade man även i Tjeckien och i Portugal. År 2007 såldes de tre Freeportanläggningarna utanför England till den amerikanska fastighetsinvesteraren Carlyle Group, som fortfarande äger anläggningarna.

– Carlyle har ett annat tänk, man anpassar sig på ett bättre sätt efter de lokala marknaderna.

Men det tog ändå ganska lång tid innan Freeport i Kungsbacka blev en bra affär för ägarna.

– Det var först 2012 som vi inte längre var en belastning för Freeport-gruppen. Det har gått bättre och bättre ända sedan Carlyle köpte Freeport och nu går det bra, vi har ökat omsättningen med 15 procent om året de senaste två åren, säger Per Wallentin.

Förnyelse


Freeport har också en hög omsättning på sina hyres­gäster, något man utifrån kan tycka är ett svaghetstecken – varför vill inte butikerna vara kvar? – men Per Wallentin berättar att det är en medveten strategi.
Artikelbild

Freeports centrumchef Per Wallentin.
Bild: Nicklas Tollesson



– Det absolut viktigaste för oss är att vi ständigt förnyar oss och får in bättre och bättre varumärken. När jag började här hade vi en del butiker som inte passade in här. Sedan dess har vi övertalat flera sådana aktörer att flytta och istället bytt ut dem mot andra, som passar in bättre och som har lyft centrumets omsättning. Vi har i dag 54 butiker på Freeport och av dem har 30 öppnat de senaste tre åren.

Per Wallentin menar att den svenska attityden gente­mot outlets har förändrats och utvecklats på senare år.

– Tidigare ville många varumärken inte arbeta med outlets, de trodde att det var dåligt för varumärket. Det har helt förändrats, nu arbetar nästan alla med outlets, de har insett att det är lönsamt och att det även kan påverka den ordinarie försäljningen positivt. Det innebär att vi kan hålla en högre kvalitet när det gäller varumärken, vilket också leder till att vi blir mer attraktiva för besökarna.

Ständig förbättring


Även om Freeport nu går bra pågår den ständiga förbättringen och Per Wallentin menar att man också framöver kommer att ha en hög omsättning när det gäller hyresgäster.

– Vi har i dag cirka sju hyresgäster som vi diskuterar utflyttning med. Och det är snabba puckar det handlar om. För en månad sedan kom vi överens med en butik här om att de borde flytta – i november öppnar en ny aktör i deras gamla lokal.

Butikernas hyra är baserad på dess omsättning – går det bra för butikerna så får Freeport in bra med pengar, medan en lägre hyra kan hjälpa butikerna under sämre tider. Det innebär att det direkt ligger i Freeports intresse att hela tiden fylla på med starka varumärken. I detta ligger också att man – till skillnad från när det gäller exempelvis kontorshyresgäster – gärna skriver korta hyreskontrakt.
"Hela köpcentrumet blir mer välkomnande och öppet"
– När jag började här hade vi tio-, fem- och treåriga kontrakt. De tioåriga slutade jag med direkt. Vi kan inte vara bundna i tio år med en aktör vi inte vill ha här. Femåriga kontrakt skriver vi bara med aktörer som investerar mycket själva i sin lokal och som därför behöver ett femårigt avtal för att kunna skriva av investeringarna. Annars är det treåriga avtal som gäller.

Flyttar in


Några av de nya aktörerna som flyttat in eller är på väg in under hösten är New Balance, Svea, Sealife Sportmanship och leksakskonceptet Filip & Filippa.

– Sedan kommer två butiker till att öppna inför julhandeln och två till i februari/mars. Det händer mycket här, konstaterar Per Wallentin.

Också processen kring utbyggnaden av Freeport har gått snabbt. I april lämnade Freeport in en begäran om ändring i detaljplanen och det mesta pekar på att bygglovet ska vara hanterat och klart under första kvartalet 2015.

– Vi vill inte bygga under högsäsongen så efter ­sommaren 2015 planerar vi att påbörja den första ­etappen som ska stå inflyttningsklar till julhandeln nästa år. Andra etappen ska stå klar till sommaren 2016.

Inglasad entré


Utbyggnaden omfattar 3 700 kvadratmeter uthyrningsbar yta och tanken är att bebygga delar av parkeringsplatsen vid Freeports entré med ett L-format hus. Freeport siktar på mellan 11 och 15 nya butiker. Dessutom ska en större del av entrén glasas in.

– Hela köpcentrumet blir i och med utbyggnaden mer välkomnande och öppet. I dag ser det ju väldigt stängt ut, på lite håll kan man lika gärna tro att det är en lagerlokal. De nya butikerna kommer att ha egna ingångar ut mot parkeringsplatsen, säger Per Wallentin, som är mycket positiv till Kungsbacka kommuns hantering av planprocessen.

– Vissa säger att det alltid går trögt men jag har bara positivt att säga om alla vi har varit i kontakt med. Det är viktigt för oss att komma igång snabbt, det är ­snabba puckar i vår bransch och det är nu vi har kö. De har förstått det och verkligen arbetat snabbt.

Sök lediga lokaler i Kungsbacka!




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration

Relaterade artiklar

Zoobutik vid Maxi i Kungsbacka Zoobutik vid Maxi i Kungsbacka "Ett kvitto på att vi är på väg åt rätt håll" "Ett kvitto på att vi är på väg åt rätt håll" Kungsbacka - ett brett och diversifierat näringsliv Kungsbacka - ett brett och diversifierat näringsliv