Så här blir nya Sisjömotet
För att handelsområdet Högsbo/Sisjön ska kunna utvecklas krävs att infrastrukturen förbättras. Främst handlar det om Söderleden och Sisjömotet. Carl Dalman, projektledare på Trafikverket, förklarar vad som ska göras.
Skriven av Rasmus Thedin 2015-05-01 | Utveckling
Sisjövägen ska breddas och det ska även bli gång- och cykelväg. Rondellen på Stora Åvägen är i dag enkelfilig, men ska få två filer och det kommer även att byggas en ny rondell i området. Den delen är det kommunen som sköter,
Trafikverkets del av det hela består av ombyggnation av Söderleden och Sisjömotet.
I dag trafikeras vägen från Sisjömotet ner till Sisjön av 16 000 fordon per dygn. Prognosen säger att den siffran om fem år kommer att vara nästan dubbelt så hög. Trafiken på Söderleden på båda sidor om motet trafikeras i dag av omkring 55 000 fordon per dag. En siffra som kommer att uppgå till närmare 80 000 om fem år, enligt prognosen.
Öka framkomlighet och säkerhet
– Ombyggnationerna görs för att öka framkomligheten och trafiksäkerheten. I dag är det mycket köer, med försämrad trafiksäkerhet som följd. Köerna kommer att bli kortare och tillfällena då det är kö kommer att vara färre, säger Carl Dalman.
Söderleden ska få ytterligare ett körfält i varje riktning, ett så kallat additionsfält. De ska byggas mellan Sisjömotet och Fässbergsmotet i båda riktningar samt mellan Fässbergsmotet och Åbromotet österut.
Nya anslutningar
Sisjömotet ska byggas om med nya anslutningar mot Söderleden. Trafikljusen i motet byggs om och nya påfarter tillkommer. I framtiden kommer det att vara två filer till Sisjön från motet.
– Det här hänger ihop med utvecklingen av Sisjön, de senaste åren och framöver, säger Carl Dalman.
Ombyggnaden beräknas kosta omkring 150 miljoner kronor, varav Trafikverket kommer att stå för merparten, men även Göteborgs stad och Alaska Fastigheter är med och delfinansierar Sisjömotet. Förhoppningen är att arbetet med Söderleden och Sisjömotet ska dra igång sommaren 2016 och stå klart årsskiftet 2017/2018.
– Det kommer att vara viss begränsad framkomlighet under byggtiden, men vi jobbar med att ha så bra framkomlighet som möjligt, samtidigt som det ska vara en bra arbetsplats, säger Carl Dalman.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.