Nya kombiterminalen öppnar upp för fler järnvägstransporter

Jernhusens nya logistikbyggnad i Malmö kommer att öka möjligheterna för godstransporter på järnvägen. Terminaloperatör blir Mertz Transport som även kommer att ha kontor i fastigheten. – Detta nya koncept som vi nu jobbar efter startade i Årsta i Stockholm och till hösten blir det verklighet i Malmö, säger Thomas Marot, projektägare på Jernhusen.

Skriven av Henrik Ekberg 2014-03-04 | Utveckling


Artikelbild

CROSSDOCKING. Malmös nya logistikanläggning med så kallad crossdock-funktion som byggs precis intill nuvarande kombiterminalen, strax norr om Malmö centrum.
Bild: Jernhusen


Jernhusen investerar drygt 100 miljoner kronor i logistikanläggningen som nu byggs intill Malmö Kombiterminal, strax norr om centrum. Den nya byggnaden får en så kallad crossdock-funktion där ­godset splittras upp och kan distribueras ut omgående. I dag kommer godset på tåg, sätts sedan ofta på lastbil ut till en logistikanläggning som kanske ligger fem, sex mil utanför stan, för att slutligen köras tillbaka till kombiterminalen igen.
Artikelbild

Thomas Marot, Jernhusen.
Bild: Henrik Ekberg


– Med den här terminalen tappar man ett led och godset kan distribueras ut direkt. Det blir stora miljö- och kostnadsfördelar samtidigt som man spar mycket tid, berättar Thomas Marot där vi sitter i Jernhusens charmiga och ljusa lokaler i Malmö Centralstation.

En nod för citylogistik


Malmö Kombiterminal binder samman Kontinentalbanan till Europa med Södra och Västra stambanan genom Sverige. För de utländska aktörer som vill skifta enheterna innan de går vidare i Sverige och Norden ger den nya anläggningen bättre omlastningsmöjligheter. Det gäller även för det gods som ska exporteras ut i Europa. Dessutom kommer terminalen med sitt centrala läge att fungera som en nod för citylogistik till och från Malmö. Jernhusen jobbar sedan ett par år tillbaka med ett nytt koncept där man kombinerar kombiterminal med crossdocking.

Mål att fördubbla


– Grundtanken med konceptet är att öka godstransporterna på järnvägen och för det krävs synergieffekt med lastbilstransporter. Och det blir möjligt om man har en operatör som driver hela anläggningen. Vår målsättning är att fördubbla godsvolymen på järnvägen i hela landet fram till år 2020, säger Thomas Marot.

Den första anläggningen som bygger på konceptet stod klar vid årsskiftet i Årsta, Stockholm. Den är utrustad med två kranar som klarar av att lyfta gods över fyra parallellspår. Den nuvarande kranen i Malmö har ganska många på nacken, men tanken är att investera i en ny som möjliggör effektivare lastning även i Malmö.
Artikelbild


Bild: Jernhusen



– Vi hanterar närmare 65 000 godsenheter eller containrar årligen i Malmö, men med en ny kran skulle vi kunna komma upp i 150 000 enheter. Dock måste vi först säkerställa att volymen kommer att öka innan vi gör investeringen, marknaden är fortfarande lite låg. Men om vi ser stabila flöden kan det bli aktuellt med ny kran även på Malmö Kombiterminal.

I en transportkedja är det många som involveras. Det är förutom kombiterminal även tågoperatör, speditörer, varuägare, rederier och så vidare. Men Jernhusen jobbar aktivt för att få alla parter att se fördelarna med järnvägstransporter.

15 nya arbetstillfällen


– Dessa aktörer är ganska konservativa och av tradition ganska bundna till gummihjulstrafik, vilket dels beror på dess flexibilitet. Men miljöbelastningen är hög och det försöker vi informera om.

Terminaloperatör för hela anläggningen i Malmö blir Mertz Transport, som tror att satsningen kommer att skapa 15 nya arbetstillfällen. Den nya logistikbyggnaden kommer att certifieras enligt Miljöbyggnads silvernivå och blir drygt 7 500 kvadratmeter stor, varav 800 kvadratmeter kommer att bestå av kontor. Den ska också anpassas efter framtidens godstrafik med olika typer av dockningsstationer som kan ta emot alla typer av fordonsslag, till exempel elbilar och biogasdrivna bilar.

– I juli ska själva hallen stå klar och i början av ­november kan Mertz flytta in i sina nya kontorslokaler. En stor invigningsfest blir det i mitten av november, avslöjar Thomas Marot.

Lediga lokaler i Malmö




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration