Jätteprojektet på Citytunnelns tak
Från vikingatida fyrstolpshus till en helt ny stadsdel med moderna bostäder. Hyllies urgamla historia löper vidare in i en ljus framtid och Annehem fastigheter har stora planer för området.
Skriven av Lina Baldenäs och Eddie Ekberg 2009-07-01 | Utveckling
– Det är en väldigt avancerad grundläggning, med ett femtiotal betongpålar och resten av byggnaden förankras via armerade betongpelare som går hela vägen ner till Citytunnelns station, berättar Pia Andersson, vd på Annehem fastigheter.
Den 13 december 2010 ska tågen börja rulla i Citytunneln och den nya stationen i Hyllie ska tas i bruk. Samma dag måste även den första etappen vara klar på Point Hyllie. Här finns ingen tid för förseningar eller ändringar.
– På bottenvåningen i vårt första hus ska Tullverket finnas och de måste vara där och i ordning när tågen börjar gå. Hyllie blir ju sista utposten mot Danmark och kontinenten, säger Pia Andersson.
Stationen i Hyllie ersätter stationen i Svågertorp och det innebär att redan från dag ett kommer det strömma till människor till Hyllie. Pendlare som förr åkt från Svågertorp kommer nu nyttja den stationen istället.
Kommer det inte att bli trångt med parkeringsutrymmen?
– Nejdå, Malmö stad bygger ett stort parkeringshus för 17 000 bilar intill vårt projekt, så det ska inte vara några större problem.
Vi befinner oss ekonomiskt i en rätt så kraftig nedgång i Sverige just nu. Hur märker ni av det?
– Vi känner oss hoppfulla. Vi här nere är inte hårdast drabbade. Takten på bygget är inte så snabb som man förväntat sig men samtidigt så vet vi att det kommer gå bra. Kommunikationerna kommer att göra att från dag ett kommer det vara ett ständigt flöde av människor här och det är det som behövs.
Hur går det med uthyrningen?
– I nuläget är femtio procent uthyrt. Butiksvåningarna har gått åt och vi har ett antal offerter ute. Det ser hoppfullt ut. Läget talar ju som sagt för oss. Det tar våra kontorshyresgäster sex minuter till Kastrup, de har egen nedgång till citytunneln och tio minuter till centrala Malmö och inte mycket längre till Köpenhamn.
Sammanlagt blir Point Hyllie 45 000 kvadratmeter stort, ett av Sveriges största byggprojekt och ett landmärke, både för den nya stadsdelen Hyllie och för hela Öresundsregionen.
I nuläget planerar Annehem för cirka 30 000 kvadratmeter bostäder, bland annat cirka 300 lägenheter i hus A som ska bli cirka 100 meter högt. Man planerar också för cirka 7 000 kvadratmeter kontor och 8 000 kvadratmeter handel.
Point Hyllie bli navet i den nya stadsdelen, och kommer att omsluta större delen av stationstorget.
Det mesta av Point Hyllie planeras bli bostäder.
– Om ungefär ett år ska vi gå ut och arbeta på allvar med bostäderna. Förhoppningsvis har bostadsmarknaden börjat vända då, säger Pia Andersson.
När tror du att hela komplexet står klart?
– Någon gång 2013.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.