Citytunneln – Hyllies nav
Vid lucia nästa år ska tågen börja rulla genom Citytunneln, som knyter ihop järnvägen norr om Malmö med järnvägen mot Trelleborg, Ystad och Köpenhamn.I Hyllie kommer stationen att utgöra det nav som hela området kretsar kring och den 12 december är det tänkt att den ska invigas.
Skriven av Lina Baldenäs och Eddie Ekberg 2009-07-01 | Utveckling
Med stationen har Hyllie en unik tillgänglighet i Öresundsregionen. Kastrup ligger mindre än en kvarts tågresa bort och till Triangeln och Malmö C tar det bara några minuter.
Trots namnet Citytunneln ligger största delen av den nya järnvägen ovan jord. Elva av de 17 kilometrarna ligger ovan jord, medan sex kilometer är tunnel under centrala Malmö.
Den nya järnvägen knyter samman det skånska järnvägsnätet, samt förbinder Malmö Central med Öresundsbron.
Den senaste tidsplanen, som sattes förra året, innebar att invigningen sker ett halvår tidigare än det först var tänkt – alltså kan tågen börja rulla lagom till lucia nästa år.
– Det återstår en del installationsarbete. Stationerna ska färdigställas och all järnvägsteknik samt spår ska läggas i tunnlarna. Dessutom ska allt testas och provköras. Men alla inblandade arbetar fokuserat och vi håller tidsplanen, säger Citytunnelns projektchef Örjan Larsson.
Stationsarbetet har nått längst vid Malmö C Nedre, där alla rulltrappor och rullramper är monterade och takkonstruktionen över de båda plattformerna är klara. Arbetet med att lägga granitplattor på plattformarna har också inletts.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.