Från kaos till ordning

Att hålla ordning omkring sig är för vissa lika enkelt som att andas. Medan det för andra är stört omöjligt att komma ihåg var nycklarna hamnade, och skrivbordet går knappt se under alla papper med lappar, listor och adresser. ”Det ser ut som ett kaos men jag vet var jag har saker”, brukar det låta medan man letar igenom högen med papper efter det papper man behöver just nu.

Skriven av Emma Granberg 2009-06-01 | Arbetsliv

Dela på linkedIn

Nina Strandberg tillhör dem som tycker det är roligt med ordning och reda.

– Ju rörigare, desto roligare är det att organisera upp det, säger hon.

Och den inställningen är nog ett måste när man har det yrke som Nina har.

– 2006 startade jag Sveriges första företag inom organiserarbranschen. Idén kom ifrån min kusin som bor i USA. Hon hade sett att det fanns behov av sådana tjänster och hon visste att jag jämt hjälpte vänner och familj att rensa upp för att jag tycker det är så kul, säger Nina Strandberg.

I USA har det sedan 1985 funnits en branschorganisation, The National Association of Professional Organizers (NAPO) som hjälper företag och privatpersoner att skapa ordning och reda i sin vardag.

Företaget som Nina startade heter Iordning och hjälper både privatpersoner och företag att rensa upp och komma fram till ett system som sedan ska hållas för att ordningen ska vara ihållande.

Har du alltid tyckt om ordning och reda?


– Nästan, fast jag hade en period under tonåren då jag var punkare och då hörde det ju inte till imagen att tycka om att städa, säger Nina och ler.

För att hålla ordning menar Nina att man först och främst måste rensa undan. Det är många som har en rädsla för att slänga papper; för tänk om man behöver det någon gång, kanske.

– För papper som man inte riktigt vet om man behöver så börja med att ta reda på om du verkligen behöver spara dem. Ring banken och fråga om utdrag, ta reda på lagar kring arkivering av företagshandlingar och förvara eller strimla därefter.

Större saker som man faktiskt bestämt sig för att slänga kan ofta bli stående någonstans och samlar damm i ett förråd som till slut är så fullt att det inte går att använda.

– Eftersom man inte vill åka till tippen för bara en sak så kan man märka upp ett område i till exempel förrådet där man ställer sådant som ska slängas, sen när det är fullt så får man se till att faktiskt åka iväg med grej­erna. Det ska fungera som en större papperskorg.

– Ofta är det väldigt enkla regler som behövs för att man ska få ordning på sina saker, men som med allt annat handlar det om att skapa en ny vana. Det kan vara lika svårt som att sluta röka.

Ett tips för att underlätta på kontoret kan vara att istället för att skriva en massa post it lappar och listor på lösa papper, som snabbt fyller skrivbordet, kan man skaffa sig en listbok.

– Där kan man lätt skriva upp listor över sådant som ska göras. Men skriv inte allt i en enda lång lista utan det blir lättare att pricka av om man delar upp listorna i ämnen. Till exempel sådant som ska göras på stan, samtal som ska ringas och kanske en köplista.

Skapa rutin på jobbet


För att få ett system som fungerar på arbetsplatsen, menar Nina att det gäller att ta fram en rutin som alla känner till och följer.

Precis som den ansvarige ser till att det finns någon som har ansvaret för att lönerna ska betalas ut, så bör man även utse någon som får ansvaret för att veta var allt ska vara.

– Det är inte så att den personen ska få gå och städa efter alla utan den personen ska bara veta vart saker ska förvaras. Mycket av röran skapas för att man inte vet vart saker ska ta vägen och då ställer man det i något hörn och sen blir det stående där. Så alla på arbetsplatsen ska veta att är man osäker på vart saker ska vara så ringer man personen och frågar.

I hemmet kan det lätt bli att man spar på en massa minnessaker så som en torkad blombukett eller alla leksaker från när barnen var små.

– Jag tycker att alla i familjen ska ha en låda med minnessaker, inte mer. Om man har svårt som föräldrar att slänga barnens saker, så tänk på att det är lättare och roligare att ha en låda som man lätt kan plocka fram och titta i, än att ha tio flyttkartonger på vinden.

Nina möter ofta folk som har svårt att skiljas från blombuketter eller kläder.

– Jag brukar då försöka få dem att fota av buketten. Kläder kan man klippa ur en bit tyg som spar eller ta på sig dem och ta ett foto. På så sätt spar man mycket plats.

– Jag tror inte att det krävs ett intresse för ordning för att man ska få det att fungera, snarare handlar det om att skapa en ordning som är anpassad efter dina personliga förutsättningar och vanor, samt implementerandet av nya vanor och strukturer för att det ska fungera!


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration