Flyttade till en medeltidsstad

På en åker mellan Lund och Malmö ligger Jakriborg, ett bostadsområde som byggs som en medeltidsstad. Med höga spetsiga hus och smala kullerstensgator sticker området ut i det skånska landskapet.

Skriven av Emma Granberg 2009-05-01 | Utveckling


När rehifi.se växte ur sina lokaler i utkanten av Lund så tog de chansen att flytta in i nya lokaler i detta område.

– Området med sin medeltidskänsla passar lite med vår sysselsättning eftersom vi säljer begagnat, säger Thomas Jönsson som är vd på rehifi.se.

På rehifi.se köper och säljer man begagnade stereo­anläggningar. Fast det är mycket som måste göras innan en produkt når köparen.

– Vi har en hel del mer att göra än en affär som säljer nya varor. Först blir vi kontaktade av personer som vill sälja sina stereoanläggningar till oss. Det första vi gör då är att ta fram en värdering som vi skickar till kunden. Ungefär en av tre kunder säljer sedan faktiskt sin produkt till oss.

Sedan går produkten igenom en serie av stationer innan den säljs via nätet eller i butiken.

– När vi fått in något nytt så ska det testas så att det fungerar, sen putsar vi upp produkten så gott vi kan. Sedan är det dags att fota och lägga ut den på internet. Till varje produkt försöker vi ha en text som beskriver den. Detta tar lite tid eftersom vi nästan aldrig säljer två likadana produkter.

Denna serie av stationer kräver sitt utrymme. Något som rehifi.se inte haft tidigare.

Hur kom det sig att ni valde att flytta?


– Rehifi.se är störst i Norden på begagnade stereoanläggningar. Trots det så satt vi tidigare i en lokal på 79 kvadratmeter på Nobelstorg 27 i norra Lund. På denna yta hade vi cirka 700 produkter. Det gjorde att det var väldigt svårjobbat. Fick vi in en ny produkt så var vi tvungna att flytta om en massa för att få plats. Så i början av 2008 började vi leta efter nya lokaler. Det tog ungefär ett år innan vi hittade dessa lokaler.

– Vi är inte så områdesberoende utan för oss var det viktigt att det var lätt att ta sig fram med bil och att det fanns bra möjligheter att kunna lasta in i bil om kunden köpt en anläggning.

Vad har ni lärt er av flytten?


– Att det är ganska mäktigt och jobbigare än vi trodde att flytta. Vid beräkning av tidsåtgången ska man kanske använda den skämtsamma beräkningsmodellen för programmeringsuppgifter. Först analyserar man hela processen och går igenom allting väldigt noggrant så man får fram den exakta tiden det kommer att ta. Säg 200 timmar. Sedan dubblar man detta. Därefter gångrar man med Pi och till sist lägger till 100 timmar. Slutresultat 1356 timmar istället för 200 timmar. Allt tar längre tid än man tror.

– Ett tips som jag har är: Bygg klart allt i butiken innan ni öppnar butiken. Vi hade tänkt göra det, men så blev de anställda lite oroliga eftersom det gick så lång tid utan att vi hade några kunder, så vi öppnade och tänkte att vi skulle slutföra det sista under tiden. Men nu har vi haft så fullt upp så det är fortfarande lite som borde åtgärdas.

– Ett annat tips är eftersom det är en enorm logistikprocess att flytta och det är näst intill omöjligt att ha koll på allt i huvudet. Istället för att skriva en massa papperslappar som lätt kommer bort så använde jag mig av min mobil och spelade in ett kort meddelande så fort det var något jag skulle komma ihåg så som: Ta med hammaren. Jag kunde ha 20–40 inspelningar när jag kom hem på kvällen.

Anlitade ni extern hjälp?


– Nej, eller väldigt lite i alla fall. Vi är ett ganska litet företag så för själva flytten fick vänner och familj slita. Något jag ångrar är att vi inte anlitade hjälp med flyttstädningen men vi tyckte då att det var en bra sak att spara in på. Däremot sparade vi en del när vi hittade bra begagnade hyllor att ha i lokalen.

Fördelar med de nya lokalerna?


– Vi har fått mycket bättre exponering av produkterna nu, som en kund sa: "Nu behöver man inte gå in och sen backa ut."

– Sedan har vi fått bättre flöde på arbetet. Nu har vi plats så vi kan ha en hylla med allt som ska kollas, en hylla för det som har testats, men som ska fotas, och så vidare. Det gör att vem som helst kan hoppa in och arbeta vidare för det är så tydligt vad som ska göras.

– Vi har även plats för tre lyssnarrum där kunder kan få lyssna på stereon för att veta att de köper rätt saker.

Oväntade positiva effekter?


– Det är mer folk som strövar runt och tittar på området än vi trodde det skulle vara. Så vi har på så sätt kunnat nå ut till "vanliga Svenssons" så att säga. Hifi-älskarna hittar oss ändå och de vet oftast redan innan en hel del om vad de vill ha, så "vanliga Svenssons" har egentligen mer glädje av oss.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration