26 företag – med samma mål
En flytt till nya lokaler kräver planering och tid. Vad som krävs när 26 företag ska flytta in i en lokal det vet Helena Waker, verkställande direktör på Agenturföretagen. Vi träffar henne och pratar om Stockholm Skohus öppning.
Skriven av Emma Granberg 2009-03-01 | Utveckling
– Det finns redan flera liknande handelshus ute i Europa, Norge till exempel har haft ett skocentrum i snart 25 år. Men i Sverige/Stockholm fanns inget, säger Helena Waker, verkställande direktör på Agenturföretagen.
På Stockholms Skohus är tanken att man samlar ihop olika skovarumärken och alla har sina showrooms på ett ställe. Detta för att underlätta för exempelvis inköpare som åker runt och tittar på nya kollektioner.
– Säljare och inköpare kommer inte att behöva åka till olika ställen och det blir även lättare för varumärkena att visa upp sina produkter på rätt sätt, säger Helena Waker.
Minskade kostnader
Det kommer även att betyda minskade kostnader för de olika skoföretagen då man kommer ha gemensam service.
– Det fungerar som ett kontorshotell med gemensam marknadsföring. Vi hyr lokalerna från Vasakronan och skoföretagen hyr sina showrooms av oss. Det kommer finnas en gemensam reception. Detta underlättar ju även för våra hyresgäster. De får ofta bud med till exempel nya kollektioner och då måste någon vara på plats som kan ta emot budet. Här kommer vi kunna ta emot bud åt dem, säger Helena Waker.
Tanken har funnits tidigare
Det har funnits planer på liknande projekt tidigare men det har då stupat på att man inte fått ihop en organisation som klarat av att hålla i ett sådant projekt. Men Agenturföretagen tog på sig uppgiften.
– I början av 2008 fick jag en lista med 60 leverantörer som ville att detta projekt skulle komma igång.
Att flytta ett företag involverar många viljor. Att flytta in 26 olika företag i samma lokaler då gäller det att ha tungan rätt i mun.
Hur kom det sig att det blev just dessa lokaler?
– Vi tittade på en del olika platser så som Solna businesspark, Infra city och Älvsjö men till slut fastnade branschen för Nacka, det ligger väldigt bra till. Det är nära till city för kunderna och nära till Stockholm Modecenter.
Stockholm Modecenter är ett liknande handelshus inom mode och de två branscherna kommer ha ett samarbete.
– Det kommer att finnas gratis taxibilar mellan Modecenter och Stockholm Skohus, som kunderna kan åka med. I Nacka Strand, där skohuset ligger, är det härligt med havet så nära, man kan lätt åka hit med båt. Vi kommer kunna göra roliga events här.
– Eftersom vi brukar anordna Nordens sko- och väskmässa i Nacka så kände majoriteten av leverantörerna till området och hade positiva minnen härifrån.
– Jag fastnade för att det är så högt i tak och så såg vi att vi skulle kunna göra en häftig samlingspunkt i ljusgården som fanns.
Men det är mycket som har ändrats sedan Helena såg lokalen för första gången.
– När jag såg lokalen för första gången var det en gammal relik från 80-talet, kontor med kornblå och röda färger och blåa mattor.
Nu är det ljust, modernt och mycket vitt. En av de få sakerna som finns kvar är den maffiga trappan och ljusgården i mitten av lokalen.
26 olika arkitekter, 26 olika ellösningar
Varje kund har bestämt själva hur deras showroom ska se ut.
– En sak som jag skulle ändra om vi skulle göra om det är att i stället låta alla olika företag önska hur stora showrooms de vill ha så skulle vi rita upp x antal rum och sen får företagen välja av dem som finns. Som vi gjorde nu så kom det 26 önskemål, sen satt jag och arkitekten med ritningarna och försökte pussla ihop det hela på så bra sätt som möjligt, säger Helena Waker.
Hela ombyggnationen av lokalen har gått mycket fort.
– Vi var redan från början tvungna att boka in invigningsdagen för den ska sammanfalla med Stockholms modevecka. Så vi har redan från början jobbat med enorm tidspress. Men trots det har det varit en väldigt positiv atmosfär här. Hantverkare och arkitekter har ibland fått lösa uppgifter tillsammans direkt på plats. Och eftersom leverantörerna flyttat in under tiden som hantverkarna fortfarande jobbar i lokalerna så har leverantörerna kunnat få hjälp med att få ordning sina rum. Det har varit en känsla av att inget är omöjligt på bygget.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.