Landvetters logistikpark växer

I direkt anslutning till Göteborg Landvetter Airport ska Bockasjö tillsammans med Swedavia anlägga logistikfastigheter på totalt 100 000 kvadratmeter. Bockasjös vd Joakim Hedin menar att förutsättningarna att etablera logistik är mycket goda då läget är känt och tillgängligheten god.

Skriven av Rasmus Thedin 2015-04-01 | Utveckling


Artikelbild

Förmodligen rör det sig om tre olika byggnader som ska uppföras.
Bild: Krook & Tjäder


År 2010 påbörjade Bockasjö bygget av Schenkerhuset, ett kort stenkast från landningsbanorna på flygplatsen vid Landvetter. Inflyttning ägde rum i november 2011. Men bara några månader senare byggdes logistikbyggnaden till.

– Många av de större aktörerna vill ha ett stort lager istället för flera små, det är mer kostnadseffektivt, och då är det här ett väldigt bra läge. Schenker hade tidigare fyra lager i Göteborgsområdet. Nu har de bara det här. Det är deras största i Sverige, på 50 440 kvadratmeter. Och jag tror att den här trenden kommer att fortsätta, säger Joakim Hedin.

Precis bakom Schenkerhuset, sett från flygplatsen, ska Landvetter logistikpark anläggas genom ett joint venture mellan Bockasjö och Swedavia. Detaljplanearbetet påbörjades 2012. Etapp ett är ett område på 170 000 kvadratmeter mark, där 100 000 kvadratmeter logistikbyggnader ska uppföras.

– Förmodligen kommer det att bli tre byggnader. En lite större och två mindre, säger Joakim Hedin.

De hoppas att detaljplanen ska vara klar före sommaren så att de kan börja med markarbetet efter sommaren. Det är mycket berg som ska sprängas bort innan marken blir byggklar. Delar av marken ligger 177 meter över havet, men ska ner på en nivå på 160 meter över havet.

Byggstart nästa sommar


– Jag kan tänka mig att det kommer att ta mellan 12 och 15 månader från det att vi börjar med markarbetet till det att vi börjar uppföra byggnaderna. Så förhoppningen är att de kan börja uppföras efter sommaren 2016 och att det ska finnas något inflyttningsklart 2017.

– Jag tror inte att vi kommer att bygga på spekulation, så vi kommer att börja prata uthyrning nästa vår. Men det är något vi inte behöver ta ställning till förrän då. Kan hända att vi börjar bygga utan hyresgäster trots allt, säger Joakim Hedin.

När de är klara med etapp ett av Landvetter logistikpark finns det möjlighet att utveckla den västerut.

– Men 100 000 kvadratmeter är mycket. Man ska ha respekt för den siffran. Vi börjar med det så länge, ­säger Joakim Hedin.

Närheten till flygplatsen har dock mer att göra med den infrastruktur som en stor flygplats medför, än själva flyget i sig.

– Flygplatsen ska man nog inte lägga för stor betydelse i. Det är en försvinnande liten del av godset som kommer med flyg. Det är inte därför man lokaliserar sig här.

Inte heller nedläggningen av Göteborg City Airport lägger han någon vikt vid. Han tror att det kommer att gynna flygplatsen i Landvetter, men för logistiknäringen betyder det ingenting.

– Det ska ju byggas en helt ny stad vid flygplatsen; Göteborg Airport City. Till höger om vägen kommer det att bli logistik, och till vänster handel och även en del kontor. Man skapar ett intressantare område, och det är aldrig en nackdel.

Området som ska bli Airport City är på två miljoner kvadratmeter inom logistik, handel, upplevelser, kontor, hotell och konferens i direkt anslutning till flygplatsen.

– Jag tror att det kommer att vara ett väldigt intressant läge, både för tredjepartslogistiker och egenanvändare som behöver stora lager, säger Joakim Hedin.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration