Stockholms Matmarknad öppnar i Sturegallerian

Stockholm har fått ytterligare en saluhall. Men PG Nilsson på Svenska Brasserier är lite tveksam till saluhallsbegreppet. – Det klingar så dyrt. Här ska det vara billigt. Matmarknad vill jag hellre kalla det, säger han.

Skriven av Henrik Ekberg 2015-01-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

PG Nilsson är delägare i Svenska Brasserier som bland annat äger Sturehof där Thomas Mortensen (till höger) är restaurangchef.
Bild: Henrik Ekberg


Stockholms Matmarknad är egentligen det korrekta namnet på det nya mattemplet som nu tar form vid Stureplan. Väljer man den högra dörren in till Sturegallerian, precis bredvid Sturehof, så springer man nästan rakt in i frukt- och grönsaksståndet. Just frukt och grönt hör till den första etappen och redan i december påbörjades försäljningen av äpplen, gurkor, vitkål och så vidare.

Till matmarknaden hör också konditoriet bredvid Sturehof samt ett par intilliggande lokaler som nu håller på att byggas om till butiker för försäljning av fisk, skaldjur, kött, ost och charkuterier. Fastighetsförvaltaren Aberdeen Asset Management valde Svenska Brasserier för utvecklingen och driften av den nya matmarknaden.

– Vi valde att arbeta med dem för deras kreativa idéer och starka fokus på kvalitet och tidlöshet, säger Jens Linderstam på Aberdeen Asset Management.

Oktagonen mitt i lokalen


När Lokalnytt hälsar på snickras och monteras det i lokalerna. Spindeln i nätet är PG Nilsson som springer runt och ser till att allt går enligt planerna. Svenska Brasserier driver restauranger som Riche, Teatergrillen och Taverna Brillo. Och Sturehof då, vars bar Oktagonen ligger mitt i lokalen där den cirka 300 kvadratmeter stora matmarknaden nu skapas.

– Man kan nästan säga att marknaden blir en del av Sturehof, säger PG Nilsson och fortsätter:

– Vissa råvaror som vi säljer här används också i restaurangverksamheten.

Själva grundidén med Stockholms Matmarknad är att erbjuda kunderna närproducerade varor. Och det ska inte finnas några mellanhänder som trissar upp priserna.

– Vi handlar direkt av bonden eller fiskaren. Vi vill vara ett billigare alternativ än saluhallarna. Detta ska producenten, konsumenten och vi tjäna på.

Varor för årstiden


Även om frukt- och grönsaksdisken i dag innehåller varor från Italien, på grund av Sveriges begränsade utbud vintertid, så ska tillgången av varor spegla den svenska naturens eget utbud för årstiden.

– Men att enbart sälja rotselleri och kål på vintern blir förstås lite tråkigt. Så vi köper in frukt och grönt från Italien. Fisken och skaldjuren kommer från svenska, norska eller danska vatten. Vi ska kunna redogöra för kunderna varifrån varorna kommer och vilken kravcertifiering de har. Det gäller även kött, även om allt kött vi säljer kanske inte är kravmärkt. Det kan vara bra ändå, menar PG Nilsson.

Etableringen av Stockholms Matmarknad innebär också att Stockholms Fiskmarknad äntligen får en permanent plats med en mottagningsanläggning som innehåller ett fullskaligt renseri samt frys- och kylanläggningar.

En fiskmarknad har efterfrågats länge av branschen, som tröttnat på att fisken som fångats i Östersjön måste åka lastbil tur och retur till fiskauktionen i Göteborg innan de hamnar på Stockholmskrogarna. En provisorisk fiskmarknad har tidigare även drivits på prov utanför just Sturehof. Stockholms Matmarknad förväntas stå helt klar i slutet av januari.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration