"Man måste våga investera"

Han började på golvet och gick igenom alla steg i detaljhandeln. Nu leder Lars-Åke Tollemark Unibail-Rodamco-Westfield när bolaget fortsätter sin satsning i Norden. Här berättar han om vägen till jättebolaget, den spektakulära öppningen av Mall of Scandinavia och varför man ser Göteborg som ett av de mest spännande projekten i hela Europa.

Skriven av Axel Ohlsson 2019-01-09 | Porträtt

Dela på linkedIn

Artikelbild


Bild: Axel Ohlsson


Det var en av de största fastighetsaffärerna någon­sin och briserade som en bomb i slutet av 2017: Unibail-Rodamco köpte Westfield för svindlande 21 miljarder euro.

Ett knappt år senare är affären genomförd och på Unibail-Rodamco-Westfields svenska kontor på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är det svårt att med blotta ögat se spår av vilket arbete som legat bakom.

– Det är enormt mycket arbete när man gör ett sådant här megaförvärv, säger Lars-Åke Tollemark.

– I princip var det så att den 7 juni fick vi nycklarna till Westfield och då var vi tvungna att själva ha uppe alla supportfunktioner och alla corporate-funktioner, vilket var en extremt tajt period. Vi lanserade den här affären i december och den godkändes av aktieägarna i båda bolagen i slutet på maj. Så vi har haft otroligt kort tid på oss.

– Nu får vi en bredare marknad: England, USA och så småningom Italien. Så vi går ifrån tio-elva länder till 13–14 länder i stället. Sedan kan vi lägga till ett antal av världens bästa köpcentrum som Westfield London, Westfield Stratford och San Diego. Så det är stor skillnad.

Mer attraktiva som bolag


– Varumärket Westfield har också gjort att vi blir mer attraktiva som bolag, både för människor som vill jobba här och för detaljhandelsföretag ifrån hela världen. Det var ett antal seniora personer i branschen som ringde till mig direkt efter affären och sa att de ville jobba med oss. De tycker att det här var ett statement från Unibail: Att vi visar att vi satsar på fysisk handel.

– I våra köpcentrum så ökar fortfarande sällanköpshandeln och i vårt allra bästa centrum, Mall of Scandinavia, så har vi en fantastiskt bra ökning. Vi har en fortsatt mycket bra ökning långt över index. Det visar att gör man en ordentlig satsning, bygger ordentliga anläggningar med en stor andel underhållning, nöje, mat, caféer och en miljö som är av hög kvalitet – så fungerar det. Man måste våga investera. Jag brukar alltid säga: "Investera eller dö."

Från juridik till retail


Retail finns ständigt närvarande i Lars-Åke Tollemarks liv, såväl på jobbet som hemma där hans fru har ett eget e-handelsbolag – men så har det inte alltid varit. Retail fanns inte med under uppväxten i lilla Dals Långed och när flyttlasset gick till Stockholm 1981 var det med juridik som målsättning.

– Jag bestämde mig väldigt tidigt att jag skulle flytta därifrån. Nästan alla från Dals Lång-Ed flyttade till Göteborg, som är mycket närmare, men jag ville hela tiden till Stockholm.

– Jag flyttade upp för att börja plugga juridik men på den tiden hade man bara intagning på hösten, så jag började jobba i butik så länge. Väl där tyckte jag det var så kul med allt som hände i Stockholm när man var 21 med den stora discovågen och partyn att jag tänkte att jag kunde börja plugga året efter.

– Sedan gick det väldigt fort på jobbet. Jag började på golvet, sedan blev jag butikschef, sedan blev jag inköpsansvarig. Sedan sa jag till Svante Björk, som ägde bolaget, att jag var tvungen att börja plugga annars skulle det aldrig bli av. Då sa han: "Nej, då får du bli vd och delägare." Så jag fick ett, vad vi kallade, hundbensdelägande där jag fick köpa nio procent av bolaget.

Vd vid 27 års ålder


– Det var ett litet familjebolag som heter Hugo Lindersson Kläder AB och jag blev vd när jag var 27. Där ingick tre butiker och vi omsatte runt 40 miljoner. Sedan byggde vi upp det som till slut blev Retail and Brands och jag var med som delägare hela vägen fram till börsnoteringen 2001.

– Kort där efter lämnade jag eftersom jag inte tyckte det var kul att jobba med riskkapitalisterna – och det inte tyckte det var kul att jobba med mig.

– Jag flyttade över och blev vd för Marc O’Polo i Nord- och Östeuropa. Efter ett par år där stod jag inför valet att flytta till Tyskland, där Marc O’Polos huvudkontor ligger, eller jobba med någonting annat här hemma.

– Då ringde Sjätte AP-fonden som hade förvärvat ett antal bolag i konsumentsektorn. Det passade väldigt bra tajmingmässigt så jag flyttade till Göteborg, där min fru kommer ifrån. Det var egentligen några år med att försöka reda ut vad det var Sjätte AP-fonden hade köpt och försöka göra det bästa av det. Så småningom lyckades vi sälja iväg en del av de här bolagen.

– Då kontaktade Unibail-Rodamco mig och frågade om jag inte skulle flytta över.

Rekryterade från detaljhandeln


50 år gammal med massor av år som vd i ryggen stod Lars-Åke Tollemark inför valet att flytta till Stockholm för ett nytt race eller att fortsätta sin trygga tillvaro i Göteborg och kombinera det med styrelseuppdrag.

– Jag tyckte det var för tidigt att börja sitta i styrelser så jag bestämde mig för att köra.

– Unibail, som var ett franskt kontors- och köpcentrumbolag hade gått samman med Rodamco, som var ett nederländskt fastighetskonglomerat, bestämde man sig väldigt snabbt för att städa upp i portföljerna och satsa på det man trodde på: Stora köpcentrum i storleksordningen 50 000 kvadratmeter, med mer än sex miljoner besökare per år och med en catchment area på minst 500 000. Unibail brydde sig inte om länder utan bara om att finnas i de mest attraktiva regionerna i Europa och man hade en klart uttalad shoppingcenter-strategi. Då behöver man retailers och därför rekryterade man från detaljhandeln.

– Vi har en ledning i alla regioner som är från konsumtionssidan i yttersta ledningen i bolaget, sedan har vi världens bästa fastighetsmänniskor vid sidan om det. Jag tänker inte ens på att jag jobbar i ett fastighetsbolag, för jag jobbar nästan bara med konsumentfrågor – eftersom det är min kompetens.

– När jag kom hit hade jag ingen aning koll på exit cap rate och sådant, men det kan man lära sig. Men 25 år med konsumenter i modeindustrin där man lär sig vad folk vill ha är erfarenhet som inte går att läsa sig till.

Sedan Lars-Åke Tollemark anslöt till Unibail-Rodamco har företag haft en strålande utveckling i takt med att kostymen stöpts om.

– När jag kom hit för åtta år sedan hade vi 16 köpcentrum, i dag har vi fem köpcentrum plus 40 procent av Jumbo i Helsingfors. Värdet på den portföljen vi har i dag är 50–60 procent mer än den portfölj vi hade när det var 16 köpcentrum. Vi kallar det "growing by shrinking".

Mycket energi


Lars-Åke Tollemark pratar med en oerhörd inlevelse om Unibail-Rodamco och bolagets utsikter. Den energi har funnits med hela vägen från Dals Långed.

– Så har det alltid varit – jag lever på att jag har mycket energi. Den energin är både bra och dålig. När jag riktar den rätt så är den väldigt bra, det är därför jag – tillsammans med mitt team – i hård konkurrens hela tiden levererar bland de bästa resultaten för regionerna i koncernen.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration