"Historiskt hög efterfrågan"

Johan Franzén, regionchef Catena, svarar på frågor om lager- och logistikmarknaden i Göteborg.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2018-09-19 | Näringsliv


Artikelbild

Hur ser efterfrågan ut på lager-/logistikmarknaden i Göteborg i dag?


– Sett till hela marknaden så är det en historiskt hög efterfrågan. Som exempel har vår uthyrningsgrad nyligen gått över 99 procent för Storgöteborg. Dock spretar förfrågningarna utifrån vilka typer av verksamheter som söker nya ytor. Det kan vara behov av kyl- och fryslager, terminalyta för omlastning, hamn- alternativt flygplatsnära, behov av högre golv­kapacitet eller höga takhöjder.

– Det gör det svårare än någonsin att bygga generiska byggnader som ­ska ­kunna passa flera hyresgäster. Det som driver utvecklingen just nu är den digitala handelns framväxt på bekostnad av den traditionella detaljhandeln. Detta ställer nya krav på logistiken främst gällande läge, byggnadens utformning och därmed möjligheten att kunna automatisera. Sedan är jag övertygad om att osäkerheten kring Göteborgs hamn har dämpat etableringsviljan något, det kunde varit ännu bättre!

Vilka är Göteborgs största fördelar som logistikstad?


– Göteborg har de senaste tio åren blivit utsett till Sveriges bästa logistikläge. Där väger hamnen givetvis tungt men vi har även en internationell flygplats i form av Landvetter. Att sedan cirka 70 procent av Skandinaviens befolkning nås inom 50 mil försämrar inte direkt förutsättningarna. Närheten mellan hamn, flygplats och lager är också oerhört viktig.

– Dessutom går det frekventa avgångar med godståg till ett stort antal inlandsterminaler från Göteborg. Därutöver är konkurrensen i Storgöteborg stenhård bland utvecklare och fastighetsbolag inom logistiksegmentet. Alla de stora aktörerna finns etablerade här vilket i slutändan gynnar hyresgästerna.

Hur mycket lager/logistik äger ni i Storgöteborg, och hur mycket har ni ledigt i nuläget?


– Vi äger cirka 225 000 kvadratmeter där samtliga lager­ytor är uthyrda. Vakansen på under en procent består egentligen av överblivna kontorsytor i våra äldre logistikfastigheter. Ett par tusen kvadratmeter är dock uthyrda på korttidskontrakt och dessa kan vi med kort varsel frigöra för mer långsiktiga lösningar vid behov.

Vad saknas på lager-/logistikmarknaden här?


– Först och främst planlagd industrimark för nybyggnation söder och öster om Göteborg. Alla företag nyttjar inte hamnen utan mycket gods kommer fortfarande med lastbil söder ifrån. Har fått många förfrågningar från företag som vill etablera sig inom triangeln Kungsbacka, Mölndal och Mölnlycke. Det saknas även moderna kyl- och fryslager. Livsmedel på nätet och uteätarmarknaden växer rekordsnabbt.

– Detta kommer skapa efterfrågan på citynära lösningar inom livsmedelslogistik. Sedan kan jag personligen sakna riktiga profilbyggnader inom logistiksegmentet. När kommer den första logistikbyggnaden som prisas för sin arkitektur? Visst, de kräver vissa mått som ej kan kompromissas med men det går att göra otroligt mycket mer med fasader, belysning och tillhörande kontor. Skulle även vilja se ett nytänkande kring distribution i de nya stadsdelar som nu växer fram. Underjordiska lager för omlastning och leverans inne i staden.

– Med tanke på utvecklingen av självkörande fordon kommer det krävas mindre parkeringsytor centralt. Omvandla dessa garageytor till lager för citydistribution. Saknar även en aktör som tar tag i taktpinnen gällande samdistribution. Mer gods ska till våra hem jämfört med tidigare som ett resultat av den digitala handeln och vi vill minska transporterna inne i våra städer. Denna ekvation går inte ihop.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration