Byggvestas ­lokaler främjar samarbete

Hemtrevligt, lättillgängligt och samarbetsvänligt. Det var några av kriterierna när Byggvesta skulle utforma sitt nya huvudkontor.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2018-06-20 | Flytt

Dela på linkedIn

Artikelbild

I det nya kontoret har Byggvesta valt en öppen planlösning för att förenkla kommunikationen.
Bild: Per Kristiansen


Att Byggvesta valde att flytta kontoret hade framför allt att göra med att verksamheten växte ur sina tidigare lokaler. De tog då kontakt med sin dåvarande fastighetsägare Areim, som smidigt nog kunde erbjuda en ny, större lokal i huset bredvid.

– Vi tyckte det var väldigt skönt att inte flytta så långt, då vi trivs bra i det här läget, säger Marit Appelgren, vd för Byggvesta Fastighetsförvaltning.

Vad var viktigt i era nya lokaler?


– Vi ville framför allt främja samarbetet mellan våra avdelningar. Därför valde vi att sitta i ett öppet landskap där vi enkelt kunde kommunicera och arbeta tillsammans.

– Läget är också något som var viktigt i valet av ­lokal, vi sitter på Lindhagensgatan och har därmed ­direkt access rakt ut på Essingeleden samt närheten till tunnelbanan. För oss betyder det mycket med ett lättillgängligt läge då vår personal rör sig mycket mellan olika stadsdelar under dagen, säger Marit Appelgren.
Artikelbild

Marit Appelgren.
Bild: Erja Lempinen


Inflyttning i det nya kontoret skedde i april 2017 – och Byggvesta har nu alltså spenderat lite drygt ett år i sina nya lokaler.

Hur har er verksamhet påverkats av ­flytten?


– Den har påverkats väldigt positivt och vi sitter numera i fantastiskt fina lokaler. ­Flödet mellan oss som arbetar här fungerar precis på det sättet som vi ville att det skulle göra.

– En stor bonus är att vi numera har ett betydligt större lunch-/fikarum där många medarbetare kan sitta tillsammans. Det innebär inte bara trevligt umgänge, utan stärker också på ett naturligt sätt kommunikationen och samarbetet mellan de anställda, säger Marit Appelgren.

Den nya lokalen är cirka 800 kvadratmeter stor. Enligt Marit Appelgren tog man i lite vid flytten och nyttjar i dag ungefär 600 kvadratmeter av ytan. Resten hyrs ut i andra hand.

Hur har ni tänkt gällande inredningen?


– Vårt kontor är skapat efter medarbetarnas starka önskan att "känna sig som hemma" på sitt kontor, det ska vara tryggt och trivsamt. Dessutom levererar vi just hem i form av hyresrätter, vilket gör att det är en del av vår identitet.
Artikelbild

Målsättningen är att medarbetarna ska känna sig som hemma på kontoret.
Bild: Per Kristiansen


– Lokalerna är ljusa och moderna. Vi sitter som sagt i öppna landskap, men naturligtvis finns det även mötes­rum och tysta rum där man kan dra sig undan om arbetet kräver mer koncentration eller om man helt enkelt behöver mer lugn och ro.

När den nya lokalen gjordes i ordning var delaktighet av stor betydelse – alla avdelningar fick vara med och tycka till.

– Vi utgick från våra värdeord långsiktighet, omtanke och samhällsnytta, och det genomsyrar allt vi gör och också hur vi jobbar med gestaltning, säger Marit Appelgren.

Har ni tips till andra som funderar på att flytta till ny lokal?


– Det viktigaste är att utgå från sin egen verksamhet och välja det som passar just era medarbetare. Även om exempelvis det aktivitetsbaserade alternativet är väldigt populärt i dag så kanske det inte är det mest optimala för er.

– Vi har också märkt att utformningen av lokalen har en påverkan vid nyrekrytering – det kan vara bra att ha åtanke.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration