Nu rullar självkörande bussar i Kista
Sedan januari trafikeras Kista av Skandinaviens första självkörande bussar på allmän väg. – Kista passar perfekt som testmiljö, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina som är ansvariga för projektet.
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2018-02-28 | Utveckling
Projektet har fått namnet Autopiloten och är ett samarbete mellan Nobina Technology, Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad. Klövern bidrar som fastighetsägare med ekonomiskt stöd, resurser och kunskap. Exempelvis bistår man med förnyelsebar el vid uppladdningen av bussarna.
– Bussarna står dessutom parkerade i ett av våra garage där de förutom att laddas även tvättas, säger Ulrika Sand, affärsområdeschef Stockholm norra på Klövern.
Varför har ni valt att delta?
– Klövern är den ledande hyresvärden i Kista och vi tycker att projektet kopplar väl an till områdets och våra hyresgästers spetskompetenser inom innovation och utveckling. Och vi tycker givetvis att det känns spännande att få vara med och bidra till projektet som är det första i sin form i Skandinavien, säger Ulrika Sand.
Testpiloten invigdes i slutet av januari och kommer att pågå i sex månader. Två bussar är med i projektet och kommer att trafikera sträckan mellan Kista Galleria och Victoria Tower. Ett stopp blir det på vägen – vid Time Building.
– Projektet handlar om att bygga kunskap om tekniken och nyttorna, samt att studera resandemönster och trafiksituationen – ett arbete som sker tillsammans med KTH. Projektet ger oss kunskap för att i ett nästa steg göra självkörande bussar till en del av den reguljära kollektivtrafiken i Barkarbystaden, säger David Erixon.
Bussarna går från sju på morgonen till sex på kvällen. Totalt rymmer varje buss tolv personer – sex sittande och sex stående. Arbetet med projektet inleddes 2016 och har enligt David Erixon varit en lång process just eftersom det är det första av sitt slag.
– Vi har arbetat mycket med allt från logistik till tillstånd och säkerhet. Det har inneburit många lärdomar både för oss och för våra samarbetspartners, säger han.
Hur fungerar bussarna, rent konkret?
– Bussen följer en virtuell räls som finns inprogrammerad i dess dator. Samtidigt tar den hänsyn till omgivningen med hjälp av laserradar – om något närmar sig saktar den exempelvis ner och riskeras kollision tvärnitar den. Den anpassar också hastigheten efter framförvarande fordon. Laserradarn kompletteras dessutom med GPS.
Kundvärd för att skapa trygghet
Bussarna är öppna för alla och gratis att åka med. Under försöket har bussarna en maxhastighet på 20 kilometer i timmen. Vid varje resa kommer det att finnas en kundvärd med ombord som ska kunna ta över och styra bussen manuellt om det skulle behövas. De finns också tillgängliga för att svara på frågor och skapa trygghet.
Tanken är att de självkörande, mindre bussarna i framtiden ska kunna fungera som ett komplement till den ordinarie busstrafiken genom att möjliggöra vardagsresor från dörr till dörr.
– Exempelvis ska du kunna bli upphämtad hemma och körd till närmsta buss- eller tunnelbanestation. På samma sätt ska du sedan kunna åka från stationen till ditt kontor. Personlig kollektivtrafik, dörr till dörr, förklarar David Erixon.
Konceptet ska även kunna nyttjas av fastighetsägare som vill erbjuda tjänsten för sina hyresgäster. David Erixon menar att det i framtiden kan ge fler möjlighet att resa kollektivt, vilket leder till både miljövinster och bättre framkomlighet.
Varför har ni valt att genomföra projektet i Kista?
– Kista är Sveriges teknikhub, här finns en mängd olika företag och verksamheter, och många människor är i rörelse. Det passar därför perfekt som testmiljö, säger David Erixon.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.