BDO Göteborg - hamnmiljö och kontorsmiljö

BDO:s nya Göteborgskontor hämtar stor inspiration från sin utblick över hamnen med dess material, former och kulörer. Här berättar de mer om sitt kontor som är nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor 2017.

Skriven av Redaktionen 2017-10-11 | Arbetsliv


Artikelbild

Se nomineringen till Sveriges Snyggaste Kontor för BDO Göteborg AB

Vilka är de största skillnaderna jämfört med det gamla kontoret?

Massor är svaret. Det nya kontoret är byggt för att främja möten mellan såväl kollegor som möten med kund. Internt handlar det om att vi gått från att ha fasta platser, oftast i egna rum, till att vi nu sitter flex och kan välja arbetsplats och miljö efter det jobb som arbetsdagen innefattar. Nu kan medarbetare från olika affärsområden sitta tillsammans och jobba kring ett kundcase eller bara utbyta erfarenheter.

Våra gamla interna kök har istället bytts mot en öppen och välkomnande Bistro där hela tanken är att kunder och medarbetare ska mötas och umgås. Både Bistron och våra andra externa ytor är anpassade för att vi ska kunna hålla så många olika typer av event som möjligt eftersom just kunskapsutbyte är en del i vår vision om enastående service.
Artikelbild

Anders Blohmé, kontorschef på BDO Göteborg.


Vad reagerar besökare på när de ser kontoret första gången?

Det fösta de slås av är den fantastiska utsikten över Göteborgs hamninlopp som vårt läge på sjätte våningen medger. Från vår lounge ser man både till Älvsborgsbron och till Götaälvbron så det tas många bilder till folks sociala kanaler där.

Det andra som folk kommenterar är den varma och välkomnande känslan som man möts av och att alla detaljer är så genomtänkta och hänger samman så väl. Färgsättningen som är inspirerad från hamnutsikten där vi inte har en enda vit vägg bidrar, men även att allt från belysning och konst till kaffekoppar och inredningsdetaljer är anpassat efter det koncept som vi skapat i nära samarbete med inredningsarkitekterna Katarina och Johannes.

Hur tycker ni det fungerar att ha ett kontor som är ca 75 procent aktivitetsbaserad medan resten är traditionellt?

Det fungerar bra. Vi har samma möblering för de fåtal som har en fast plats som för våra flexplatser vilket gör att vi enkelt kan vidareutveckla konceptet. Vi har även samma regler för bägge alternativen, tex att "clean desk policy" råder även för de som har fast plats vilket medför att deras platser kan nyttjas som flex när de är ute hos kund. Vi har även olika projektytor, interna mötesrum och "touch down-platser" vilket innebär många möjligheter för våra medarbetare att hitta den plats som passar dagens respektive arbetsmoment bäst.

Kan ni ge exempel på en av de små berättelserna som finns skrivna på en del av dörrarna?

Både våra externa och interna mötesrum är namngivna med koppling till havet och hamnen precis som hela konceptet. De interna mötesrummen har namn efter olika stora hamnstäder som geografiskt även anpassats efter om de ligger i den västra eller östra kontorsskeppet. De externa mötesrummen har namn efter gamla sjökaptener och vi bjuder även besökaren på en liten berättelse kring vem denne var. Vårt konferensrum Rogatius är ett exempel.
Artikelbild

Rogatius, "Föregångaren" - Wilhelm Rogatius Lundgren ses som en pionjär i visionen om reguljärtrafik mellan Sverige och Nordamerika.

Hur känner ni att företagskulturen påverkas av det nya kontoret?

Enormt mycket. Förut satt vi på tre olika våningar med olika kök vilket gjorde att man sällan ens sprang på vissa medarbetare som inte satt i ens närhet. Som redan nämnts är nu Bistron vårt enda kök och därmed en naturlig samlingspunkt för att grupper och affärsområden. Flytten har även skyndat på vår digitala transformation då vi inte längre har plats för massa pärmar.

Den största skillnaden är dock att det blivit en nystart där vi äntligen känner att vår miljö återspeglar de ambitioner som vi har och ger oss rätt möjligheter att fortsätta ge våra kunder enastående service. Mår våra medarbetare bra och trivs så levererar de också bättre. Kontoret har blivit en plats för BDO att växa som företag. Vår vision var att skapa en fysisk plats där människor inspireras och möts, delar kunskap och bollar idéer och det har verkligen införlivats.
Artikelbild

Har ni några exempel på de smarta gröna lösningarna?

Inredningen på kontoret är noga utvald för att vara hållbart ur flera perspektiv. Materialen har hög kvalitet vilket gör att de håller över tid, de går inte ur modet och är restaurerbara. Genom smarta teknikval - smarta skärmar, datorer och LED-belysning – kan vi spara på energi.

Större delen av det administrativa arbetet sköts digitalt, varför vi har kunnat dra ner på pappersförbrukningen – både vår egen och i förlängningen våra kunders. I tillägg kan vi tack vare kontorets centrala läge på Skeppsbron erbjuda enkla kommunikationer för alla – besökare som anställda.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration