"Stockholmsregionens nästkommande stora kontorsläge"
Järfälla sitter på enorma utvecklingsmöjligheter. Därför väljer kommunen att själva investera 91 miljoner kronor för att skapa en fjärde tunnelbaneuppgång när den blåa linjen byggs ut. – Vi finansierar det många gånger om med de markintäkter som möjliggörs, säger kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (s).
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2017-09-13 | Utveckling
2018 ska tunnelbanans blåa linje byggas ut och fortsätta till Järfälla. Från början var det planerat för fyra uppgångar men efter att kostnaderna rusat iväg beslutades att optimera och bara skapa tre uppgångar vid Barkarbystaden.
– Planen från början var fyra uppgångar, två mitt i Barkarbystaden och två vid ett kommande resecentrum. Sedan drogs det ner från fyra till tre så att vi skulle ha en i gränsen mellan Veddesta och Barkarbystaden, säger Claes Thunblad.
Redan när beslutet att optimera togs var Claes Thunblad dock inställd på att försöka få till en fjärde uppgång trots allt.
– Direkt när vi optimerade bort den fjärde uppgången sa jag att vi nog skulle titta på att genomföra med kommunal finansiering, säger Claes Thunblad.
En plan som nu blir verklighet. Järfälla kommun investerar själva 91 miljoner kronor för att den fjärde uppgången ska bli verklighet.
– I optimeringen så fanns att göra någon form av utrymningsutgång som den fjärde i Veddesta. Då började vi titta på vad det skulle kosta att göra den utrymningsutgången till ytterligare en riktig uppgång, berättar Claes Thunblad.
– Vi kom fram till en kostnad på ungefär 100 miljoner kronor. Parallellt med det tittade vi på vad det skulle innebära för Veddestas utveckling och vi såg stora möjligheter i att exploatera. När vi går in med 100 miljoner kronor från kommunens sida finansierar vi det många gånger om med de markintäkter som möjliggörs för både bostäder, kommersiellt och kontor. Jag ser det som en bra affär och en bra förutsättning för utveckling även i det här området.
– Jag ser Veddesta som Stockholmsregionens nästkommande stora kontorsläge. Där är vi inte i dag, men vi har skapat förutsättningarna för det.
Nybyggnadsområden
Utvecklingen i Järfälla är redan enorm där Barkarbystaden tar fart. Området är ett av Europas största nybyggnadsområden. På andra sidan E 18 ser man nu stora möjligheter att gör en liknande utveckling av Veddesta.
Den stora anledningen till Veddestas potential ligger i läget. Något som väntas bli än bättre framöver.
– Förutom tunnelbaneuppgången som möjliggör en större upptagningsring även för kontorsetableringar, har man i det här området närheten till E 4 och E 18, närheten till Arlanda och Bromma, det är vägg i vägg med centrala Stockholm.
Även den kommande Förbifart Stockholm kan få en påfart vid Järfälla.
– Då har du det mesta och lite där till som behövs för ett riktigt hett kontorsläge.
– Sedan kan man se att ringarna för kontorsetableringar, framför allt de lite större huvudkontoren, har successivt gått från att bara vara Stockholms innerstad till att innefatta Solna och Sundbyberg till att nu befinna sig i Järfälla. Vi såg en otrolig vinning för framför allt kontorsläget.
Att intresse för området ökat märker inte minst de många små fastighetsägare som finns i Veddesta.
– Vi äger hela Barkarbystaden, men just i Veddesta ägs större delen av marken av lika många fastighetsägare. Alla verksamheter äger sina fastigheter och tomter själva.
– De ser hur deras tomtvärde ökat extremt mycket så det sker väldigt mycket affärer i det här området nu. Vilket vi välkomnar för det synkar med vår strukturplan att vi vill göra en blandstad av området som finns där i dag.
– Tidigare hade vi intressenterna precis kring vårt resecentrum, men så fort vi började här hände det saker. Det är ett väldigt tydligt exempel på betydelsen av infrastruktur och hur den möjliggör tillväxt i olika delar.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.