"Logistik är lösningen på mycket"
Just nu drivs otaliga stora projekt i Göteborg och att få det hela att gå ihop rent logistiskt är minst sagt en utmaning. På Svensk Bygglogistik betonar man vikten av planering, struktur och effektivitet. – Logistik är enkelt – men samtidigt jättesvårt, säger Urban Wallin, vd för Svensk Bygglogistik.
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2017-08-09 | Utveckling
Från Svensk Bygglogistiks kontor på trettonde våningen på Ullevigatan bjuds man på en vidsträckt vy av centrala Göteborg, och Urban Wallin pekar åt flera olika håll när han pratar om alla projekt som är på gång.
– Bygg är en ganska komplex bransch och just nu befinner vi oss i ett gigantiskt högtryck. Just logistikfrågan är ganska ny i branschen – men kan göra stor skillnad, säger han.
Ville effektivisera
Han startade Svensk Bygglogistik 1998 – då under ett annat namn och med ett annat tjänsteutbud. Men det har hela tiden handlat om att få logistiken på byggarbetsplatser att fungera. Till en början erbjöd de en tjänst där de var mellanhand mellan byggare och åkeri och kunde ta emot leveranser efter arbetsdagen på bygget var slut för att bättre utnyttja dygnets timmar. Nu erbjuder man även konsulttjänster innan byggnation är startad och logistikentreprenader som kan finnas på plats under byggets gång.
Idén uppkom med en vilja att effektivisera och samordna. Urban Wallin visar statistik där det har studerats hur dagarna ser ut för byggnadsarbetare och klockat vad som görs, när det görs och hur länge.
– Man har haft tidsstudiemän på projekten som går bakom och varannan minut klockar vad för aktivitet som utförs, det görs på väl fungerade byggprojekt hos de stora byggbolagen som också är medvetna om att de klockas.
– Det man har kommit fram till är att 17,5 procent av deras arbetsdagar är direkt värdeskapande – alltså när man sätter en gipsskiva, lägger ett golv eller skruvar upp ett tak. Resten är kringaktiviteter, och det som sticker ut mest är att 25 procent av tiden läggs på att … vänta, säger Urban Wallin.
Att 17,5 procent av tiden är effektivt arbete innebär att på 40 arbetstimmar skapas ett värde endast 7,5 timmar – mindre är en arbetsdag.
– Och övrig tid finns ju kranar, hissar, el och övrig etablering där, men är outnyttjad. Inte konstigt att hyrorna är så höga, säger Urban Wallin.
Han menar att det handlar om att använda de resurser som finns på ett mer effektivt sätt – och här kommer logistiken in.
– Ett stort projekt kan ta emot upp mot 70 000 leveranser. När du ska ut och flyga är du glad att det finns slottider så du vet att du kommer iväg, men när 70 000 lastbilar ska lämna gods finns det ingen som styr det. Det ville vi förändra, säger Urban Wallin.
Han arbetade tidigare som bygghandlare och startade, som nämnt, eget 1998. Efter ett par år med intransporter efter stängning började de med logistikanalyser.
– Vi tittar på alla förutsättningar runt omkring och inne på bygget, redan ett par år innan ska man ha tänket klart hur flödet ska se ut. Logistik handlar i grund och botten om tydlighet, att alla ska ha samma kartbild. Logistik är enkelt, men samtidigt jättesvårt, eftersom man har med människor att göra, säger Urban Wallin.
På Drottning Silvias barnsjukhus genomför Svensk Bygglogistik en logistikplanering och intransportentreprenad.
Bild: White
Endast stora projekt
Svensk Bygglogistik arbetar endast med stora projekt som löper över flera år. I Göteborgsområdet är de just nu inblandade i utbyggnationen av Östra sjukhuset, där Västfastigheter i beställare, och ett byggprojekt som JM driver i Mölndal. De har även gjort en logistikanalys för Swedavia vid Airport City och vid Skeppsbron.
– Ju större städerna är, desto viktigare är det med logistik, för det innebär stora kostnader om det inte fungerar. Nu när det ska byggas så oerhört mycket i Göteborg är logistiken jätteviktig – oftast märker man det inte förrän det inte fungerar. Logistik är lösningen på mycket, säger Urban Wallin, och fortsätter:
– Tänk om exempelvis Volvo hade fungerat som byggbranschen. 200 montörer rusar in i fabriken klockan 07.00, någon arbetar med gaspedaler, någon med rattar, ingen vet när radioapparaterna kommer och helt plötsligt är kopplingarna slut. Sedan klockan 16.00 låser man och lämnar fabriken tom över natten. Bilen hade kostat flera miljoner. Eller rättare sagt, Volvo hade inte funnits.
Svensk Bygglogistik lanserade även nyligen sin så kallade logistikkalkylator. Med hjälp av information kring vilken typ av projekt det rör sig om och antal kvadratmeter kan man räkna ut hur många transporter ett bygge kommer att få. Informationen kommer från de stora datamängder som de samlat ihop under åren.
– Vår logistikkalkylator kan vem som helst använda, det är bara roligt. När vi sedan går in i ett projekt bryter vi såklart ner allt i detalj och planerar och skapar en tidsplan. Vi märker att fler och fler blir medvetna om vikten av logistik och vi växer så det knakar, avslutar Urban Wallin.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.