Björn Ulvaeus köper Cirkus

Pop House, där Björn Ulvaeus och Conni Jonsson är huvudägare, köper den anrika teateranläggningen Cirkus på Djurgården i Stockholm. Bolaget äger sedan tidigare Abbamuséet som ligger i nära anslutning till Cirkus.

Skriven av Axel Ohlsson 2017-08-29 | Utveckling


Artikelbild

Björn Ulvaeus.
Bild: Ivan Da Silva för Zap PR.


Cirkus färdigställdes 1892 och är än i dag Nordens största privatteater. Den nuvarande förvaltningen prognostiserar intäkterna för spelåret 2016/17 till 113 miljoner kronor, det mest inkomstbringande året i Cirkus historia.

Framtidsplanerna för Cirkus är omfattande. En rad ombyggnationer av anläggningen är att förvänta såsom ny restaurang- och barverksamhet, nya stolar, en exklusiv VIP-sektion och en bättre logistik överlag. En bredare inriktning på kommersiella partnerskap och medlemskap i kombination med en större satsning på konferenser och kongresser, främst i Skandiascenen, blir också ett viktigt steg att ytterligare profilera anläggningen ur ett kommersiellt perspektiv för organisationer och näringslivsidkare.

– Jag ser framför mig ett Cirkus som ett modernt, flexibelt och attraktivt teaterkomplex med ett brett musik- och underhållningsutbud av hög kvalitet. Ambitionen är att mina kräsna musikalkollegor ute i världen ska säga: "Jag har hört att Cirkus i Stockholm är Skandinaviens bästa scen", säger Björn Ulvaeus.
Artikelbild


Bild: Love Krok Attling för Pop House Stockholm


– Ambitionen med förvärvet är att ta en proaktiv roll som ledande utvecklare av innehållsrika och unika upplevelser i Stockholm. Jag ser med glädje fram emot att få driva den anrika anläggningen vidare tillsammans med Pop House Stockholm och Abba The Museum – helheten har förutsättningar att bli en av de mest spännande underhållningsdestinationerna i världen, säger Johanna Mattsson, vd för Pop House Stockholm.

– Under snart 30 år har vi i olika konstellationer haft förmånen att kunna husera såväl svenska som internationella artister samt musikaler och andra spännande evenemang. Nu är det dags för Cirkus att få komma in i ett än mer mångfacetterat sammanhang, säger Thomas Johansson, som initierade köpet av Cirkus 1989.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration