Nu börjar arbetet vid Sisjömotet
Med en ökande trafik i ett växande Sisjön uppstod behovet av en förändring. Nu börjar arbetet kring Sisjömotet och Söderleden där målet är att öka både säkerhet och framkomlighet.
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-12-26 | Utveckling
Problematiken vid Sisjömotet har bland annat resulterat i långa köer, vilka i vissa fall sträcker sig ut på Söderleden. Det påverkar i sin tur framkomligheten – och i förlängningen säkerheten på vägen.
– Göteborgs stad arbetar just nu med flera nya detaljplaner i Mölndal och Sisjön, både när det gäller handel och bostäder. Med det behövs åtgärder för den trafikökning som kommer att uppstå, säger Carl Dalman, projektledare på Trafikverket.
För att förbättra situationen både vid motet men även på Söderleden kommer ett antal åtgärder att genomföras. Söderleden har i dag en viktig funktion i och med dess goda tillgänglighet till Hisingen och Göteborgs västra delar. Bland annat ska additionskörfält läggas till mellan Sisjömotet och Fässbergsmotet i båda riktningarna, samt mellan Fässbergsmotet och Åbromotet österut.
Ombyggnationen av Sisjömotet kommer dessutom att innebära nya anslutningar mot Söderleden samtidigt som man bygger bort vänstersvängarna för att undvika påverkan på korsande trafik.
Skanska kommer att stå för byggnationerna och har nyligen etablerat sig bredvid Bilia. Skog har tagits ner vid den sydvästra delen av Sisjömotet och schaktning har påbörjats.
Trafikverket räknar med att arbetet vid motet kommer att ta några månader och att byggnationen på Söderleden kommer att ske under nästa år.
Hur kommer byggnationen att påverka trafiksituationen?
– Vi kommer att använda oss av tunga barriärer och smalna av körfälten samtidigt som vi sänker hastigheten. Målet är att ha fyra körfält öppna på dagtid, de arbeten som innebär att körfält behöver stängas ska vi försöka göra under kvällar och nätter, säger Carl Dalman.
Även om körfälten tillfälligt kommer att smalnas av tror Carl Dalman att trafiken kommer att fungera bra.
– Det kommer att flyta på bra, men lite långsammare än vanligt, säger han.
Det genomförs samtidigt skyddsåtgärder för att förhindra en negativ påverkan på grundvattenförekomsten vid motet. En annan viktig aspekt under arbetets gång är att ta hänsyn till och hålla öppet för gång- och cykeltrafik så gott det går.
– Vi vill inte stänga av cykelbanor eller blockera med grävmaskiner. Det är inte bara viktigt här, utan i alla projekt som Trafikverket genomför, säger Carl Dalman.
Arbetet med Sisjömotet och Söderleden beräknas vara klart i december 2017.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.