"Västra Hamnen utvecklas hela tiden"
Hamnens betydelse för Malmö går inte att underskatta. CMP utvecklas stadigt och det hamnnära näringslivet växer. – Inte minst i Västra Hamnen har det hänt mycket, säger Helena Broomé, ordförande i Hamnens Företagsgrupp.
Skriven av Henrik Ekberg 2016-09-23 | Utveckling
Hamnens Företagsgrupp är den största bland de nio som ingår i Malmö Företagsgrupper. Totalt är 180 företag knutna till hamngruppen som fungerar som en intresseförening för företag belägna i Malmö hamnområde, mellan Spillepengen i norr och Turbinen i Västra Hamnen.
– Medlemmarna består av alla möjliga företag, från den lilla målerifirman till Nordmills, banker, försäkringsbolag och bemanningsföretag. Kort sagt alla företag som vill göra affärer med andra företag, säger Helena Broomé.
Lunchmöten och seminarier
Medlemmarna erbjuds lunchmöten varje månad, seminarier och nyhetsblad.
– Vi försöker hitta ställen som är intressanta att besöka för våra lunchmöten. Det kan handla om att ett företag vill visa upp sin produktion, eller så träffas vi vid en statlig myndighet som man annars kanske inte får besöka. På dessa träffar ges medlemmarna möjlighet att berätta vilka de är och vad de sysslar med. Här blir det förstås också utrymme för mingel och nätverkande.
Hur har näringslivet kring hamnen i Malmö förändrats de senaste åren?
– Hamnen och i synnerhet Västra Hamnen har utvecklats och växt otroligt mycket de senaste åren. Där har CMP tillsammans med kommunen gjort mycket, betonar Helena Broomé och nämner bland annat betydelsen av flytten av Nordö-Link från Nyhamnen till Norra Hamnen som gjorde att mycket tung trafik försvann från centrala Malmö.
CMP, eller Copenhagen Malmö Port, bildades 2001 till följd av tillkomsten av Öresundsbron. I stället för att de båda storstäderna skulle konkurrera om hamnverksamheten i Öresund valde man att se fördelarna med att bli en stor och stark aktör i regionen. Samarbetet har utvecklats och bolaget har växt, inte minst efter invigningen av Norra Hamnen 2011 som bland annat innebar att färjetrafiken, containerverksamheten och tågtrafiken flyttades från centrala Malmö ut till Norra Hamnen.
Skandinaviens största
CMP är en fullservicehamn som hanterar i stort sett alla typer av varor. En stor del av verksamheten i Malmö är bilsegmentet. Årligen hanteras cirka 350 000 fordon, vilket gör det segmentet till Skandinaviens största. Även e-handeln växer i hamnen och där hoppas man på ett utökat samarbete med Kina. Redan i dag samarbetar CMP med kinesiska BYD som är den världsledande leverantören av eldrivna bussar och taxibilar.
– E-handelssegmentet växer inom lager- och logistikbranschen och kineserna har kommit väldigt långt där. De letar också aktivt för att hitta lämpliga platser att etablera sig på i Europa. Och där vill vi gärna vara med, säger Ann-Charlotte Halldén Åkesson, Key Account Manager på CMP i Malmö.
Helena Broomé tycker att i synnerhet Västra Hamnen har haft en fantastisk utveckling med en mix av bostäder, handel och näringsliv.
– Västra Hamnen utvecklas hela tiden, nu är det bara bilvägarna som ska bli bättre i området.
Synpunkter om kommunikationen
Just kommunikationen ut till Västra Hamnen är det många som har synpunkter om. Detta blev extra tydligt i somras när värmen gjorde så att flaskhalsen Klaffbron inte gick att stänga efter att den öppnats för båttrafik, vilket fick till följd att långa köer bildades längs Stora Varvsgatan. Under ett par veckor i augusti stängdes trafiken av helt då ett underhållsarbete utfördes av Klaffbron. Den karakteristiska bron stod klar 1953 för de tusentals varvsarbetare som cyklade över bron till Kockumsvarvet. Men planer finns för en ny, bredare bro, som ska få namnet Kockumsbron. Förhoppningen är att den ska stå klar 2018.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.