Järfälla - från förort till tillväxtkommun

Järfälla växer så det knakar. Tiotusentals bostäder kommer att byggas de närmaste åren och mängder av arbetsplatser ska skapas. Samtidigt växlar kommunen upp med ett nytt näringslivsbolag. – Vi går från att vara reaktiva till att bli proaktiva, säger Niklas Paulsson, näringslivsstrateg på nya Järfälla Näringsliv AB.

Skriven av Henrik Ekberg 2016-10-24 | Utveckling


Artikelbild

Järfälla har i dag omkring 73 000 invånare, år 2030 beräknas invånarantalet vara 110 000.
Bild: Järfälla kommun


Det nya näringslivsbolaget, som startades upp i slutet av april, kommer att rikta in sig på fyra områden: nyetableringar av företag, lokal näringslivsutveckling, besöksnäringen – som bland annat innefattar fler hotell – och nyföretagande.

– Det sistnämnda kan till exempel handla om ung företagsamsamhet i skolorna, fler mötesplatser, inkubatorer och så vidare, säger Fredrik Persson och fortsätter:

– Förklaringen till att vi nu satsar mer på näringslivet är att Järfälla går från att vara en förort till att bli en tillväxtkommun med helt andra möjligheter.

Grunden till detta är de planerade infrastruktursatsningarna som kommer att göra Järfälla mer attraktivt att både bo och verka i. Med Förbifart Stockholm blir det betydligt enklare att ta sig till och från Järfälla med bil. Det stora infrastrukturprojektet, som beräknas stå helt klart 2026, innebär att kommuninvånarna i Järfälla får en direktlänk till södra Stockholm. Samtidigt pågår utvecklingen av den nya kommunikationsnoden vid Barkarby station. Den nuvarande pendeltågsstationen kommer att få fyra spår i stället för två, vilket betyder tätare pendeltågstrafik och att även regionaltåg kan stanna vid stationen.
Artikelbild

Peter Åverling, Niklas Paulsson och Fredrik Persson.
Bild: Järfälla kommun


Det nya kommunikationsnavet får även en tunnel­banestation. Utbyggnaden av den blå tunnelbanelinjen betyder att Järfälla får två stationer – en vid Barkarby station och en inne i Barkarbystaden. Den nya dragningen förväntas stå helt klar 2024. Dessutom kommer den nya noden att förses med bussterminal och som en naturlig följd av detta bättre bussförbindelser.

– I och med tunnelbaneutbyggnaden förbinder vi oss att bygga minst 14 000 bostäder i tunnelbanans influensområde fram till 2030. Med det kommer att bli fler. De flesta av dessa kommer att byggas i Barkarbystaden där totalt 140 kvarter ska skapas med skolor, idrottsplatser, kontor, handel och så vidare. Det här är det största stadsutvecklingsprojektet i norra Europa och det är fantastiskt att vara en del av det, säger Fredrik Persson.

Faller på plats


Enligt vd:n är intresset stort för att bygga bostäder i Järfälla. Bland bostadsaktörerna i Järfälla kan nämnas Veidekke, Wallenstam, JM, Brabo, Åke Sundvall, Peab med flera.

– Vi märker nu att det även börjar lossna när det gäller kontorsbyggandet. Atrium Ljungberg kommer att bygga kontor i det stora projektet BAS Barkarby som blir ett multihus i Barkarbystaden där utbildning, näringsliv och kultur samsas. Och det kan bli aktuellt att fastighetsbolaget bygger ytterligare kontorsytor. Det är också klart att Lidl väljer Barkarbystaden för sitt nya huvudkontor där mellan 200-300 personer kommer att arbeta. Det är helt klart mycket som börjar ramla på plats nu, säger Fredrik Persson.

Blir optimalt läge


Fokus just nu för det nya näringslivsbolaget är att marknadsföra möjligheterna i Barkarby och att locka investerare att bygga kontor i kommunen. Näringslivet i Järfälla har traditionellt sett bestått främst av logistik, handel och teknikinriktade verksamheter med Saab i spetsen.

– Men nu måste vi göra plats för att locka tjänste­företagen hit. Läget här blir optimalt när allt står klart med snabba kommunikationer till Kista Science City, Arlanda, Bromma flygplats, Stockholm city och även Kungens kurva.

Järfälla har klättrat 18 placeringar på Svenskt Näringslivs ranking där man i dag ligger på plats 41. Men näringslivsbolaget strävar uppåt och något som ska få dem att klättra är en förbättrad datainfrastruktur. Ett exempel på det är trådlös fiber. Peter Åverling är näringslivsutvecklare på Järfälla Näringsliv.

– Trådlös fiber kostar en tiondel så mycket som nedgrävd fiber. Just nu pågår ett projekteringsarbete där vi samarbetar med Vixor som sysslar med arbetar kommunikation.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration