Nya logistikmöjligheter vid Landvetter flygplats
Som en del av nya Airport City Göteborg blir logistikparken vid Landvetter flygplats en viktig pusselbit i framtidens flygplatsstad. Med möjligheter för 100 000 kvadratmeter färdiga logistikfastigheter utvecklar nu Bockasjö och Swedavia ett logistikläge med nära till allt.
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-08-21 | Utveckling
Utvecklingen sker genom ett joint venture mellan Bockasjö och Swedavia som har fått namnet Landvetter Logistikcenter AB.
Sammanlagt omfattar den nya logistikparken 250 000 kvadratmeter, varav 180 000 kvadratmeter avser mark för logistikändamål, medan resten ska ge plats åt kontor och andra verksamheter. Logistiksatsningen i området inleddes 2011 när Bockasjö byggde en 50 000 kvadratmeter stor fastighet som Schenker hyr och Logistikfastigheter i Sverige äger – ett 50/50-ägt bolag av Alecta och Bockasjö.
– Det har skänkt mycket legitimitet åt flygplatsområdet och gjort det till ett intressant logistikområde, säger Joakim Hedin, vd för Bockasjö.
Schenkers flytt till Landvetter gjorde att de kunde stänga fyra anläggningar i Göteborg och i stället ha ett megalager vid flygplatsen.
– Fördelen med det är att man får en ledning, en säkerhetszon och en arbetsstyrka, så det finns stora rationaliseringsvinster, säger Joakim Hedin.
Excellent läge
I nuläget terrasseras och görs marken klar för att kunna starta resten av byggnationen, som möjliggör 100 000 kvadratmeter färdiga logistikfastigheter. Antingen kan det blir fyra hus om cirka 20–25 000 kvadratmeter vardera, eller tre där det ena blir över 50 000 kvadratmeter stort. Joakim Hedin menar att det finns tre faktorer som är betydelsefulla vid logistiketableringar – hamnar, flygplatser och trafiknoder.
– Landvetter flygplats har ett excellent läge i förhållande till Göteborgs hamn och även närhet till Borås där det finns stora flöden och god kunskap inom logistik, säger han.
– Det välkända och synliga läget gör platsen speciell. Sedan finns det såklart ett särskilt värde i att sitta precis vid en flygplats, säger Robert Lenzi, affärsansvarig för fastighetsutvecklingen i området på Swedavia.
Robert Lenzi ser flera fördelar i att etablera stora logistikhyresgäster i den nya logistikparken.
– Vi skapar mark och tillgänglighet för moderna, effektiva lokaler som gör att logistikföretagen kan samordna sina företag och skapa synergier. Dessutom frigör vi mark på platser i till exempel Göteborg där det i dag ligger logistikföretag, men som kanske bättre lämpas för stadsutveckling med exempelvis kontor eller bostäder, förklarar han.
När det gäller de fastigheter i området som inte ska inrymma logistikverksamhet ser man ett flertal olika möjligheter.
– Det kan vara mindre lager, kontor, e-handelsföretag som vill kunna växa eller företag som vill ha ett showroom. Företag som vill synas och som kanske har anställda som reser mycket, säger Robert Lenzi.
Planering av nytt vägmot
Målsättningen är att terrasseringen ska vara färdig vid årsskiftet. Efter det tar det ungefär nio månader att få en fastighet på plats – så fort det finns avtal med en hyresgäst. I dagsläget förs aktiva dialoger med potentiella hyresgäster både för lager-/logistikverksamhet och verksamheter med kontor. Under hösten planeras även byggstart av ett nytt vägmot över Flygplatsvägen som ska skapa tillgänglighet till det nya området och samtidigt bli en ny port in till flygplatsen.
För att få bättre tillgänglighet till det nya logistikområdet planeras ett nytt vägnot över Flygplatsvägen.
Bild: Swedavia
Enligt plan ska bron vara på plats till hösten 2017 – samtidigt som man hoppas att nästa logistikbyggnad ska kunna stå klar. När denna etapp är fylld finns det även möjlighet att tillskapa ännu mer logistikyta västerut, på andra sidan flygplatsen.
Logistikparken vid Landvetter flygplats, som förhoppningsvis ska stå klar till 2025, är en del i satsningen Airport City Göteborg som utgörs av två miljoner kvadratmeter mark för utveckling av logistik, verksamheter, kontor, handel och upplevelser. Ett nytt köpcentrum ska byggas och ett hotell ska ta plats i direkt anslutning till terminalen och en framtida tågstation. Hotellet är just nu ute på arkitekttävling och målsättningen är att ha det färdigt i slutet av 2019. Airport City Göteborg kommer att ha ett stort miljöfokus, bland annat är planen att försörja hela området med egenproducerad fjärrvärme.
– Vi vill bygga moderna fastigheter och försöka behålla den vilda naturen nära. Ambitionen är att alla byggnader ska miljöklassas, säger Robert Lenzi.
– När Airport City Göteborg är fullt utvecklat kommer det att vara över 10 000 arbetstillfällen i den här staden, som blir en flygplatsstad i framkant, fortsätter han.
Han menar att flygplatsen blir en motor för den regionala tillväxten, och beskriver en flygplats som växer så det knakar med över sex miljoner passagerare varje år. Den stora tillströmningen av människor gör att kringliggande orter som exempelvis Landvetter kommer att växa och på så vis gynna regionen.
– Men viktigast när vi pratar logistik är att vi tillsammans med andra aktörer kan stärka Västsveriges roll som Skandinaviens bästa logistikläge, säger Robert Lenzi.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.