A6 center växer på höjden
Trycket på A6 center är högt, och i år startar arbetet med att skapa ett större och mer modernt köpcentrum som ska växa på höjden.
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-06-25 | Utveckling
Inspirationen till den nya utformningen har hämtats från järnvägsstationer och saluhallar i Europa.
Bild: R Studio
För ungefär tolv år sedan gjordes den senaste utbyggnationen av handelsområdet vid E4:an, och man gick från 52 till nästan 80 butiker. Sedan dess har A6 center ökat i popularitet, och nu är det dags att ta nästa steg.
– Vi har planerat för detta under många år. Det gäller att följa trenderna, nu fyller vi 30 år nästa år och vill ta centret till nästa nivå, säger Lars Bröms, centrumchef för A6 center.
Centret ligger endast tre kilometer från Jönköpings stadskärna, och är som en egen liten stadsdel. Det är ett populärt besöksmål och 50 procent av besökarna kommer från en annan kommun än den egna.
– Det är lite speciellt med ett så pass stort handelsområde som ändå ligger så centralt. Det är ett stort upptagningsområde med cirka tio miljoner besökare varje år, säger Lars Bröms.
Flera etapper
Om- och tillbyggnaden av det 40 000 kvadratmeter stora handelsområdet inleddes i mitten av februari. Byggnationen kommer att ske i flera etapper. Än så länge har bygglov getts för etapp ett som omfattar 29 000 kvadratmeter och sträcker sig från Coop till Stadium. Tanken är att skapa tvåplanslösningar för att ge mer plats åt befintliga och nya hyresgäster. Det kommer att innebära att större butiker kommer att vara i två plan, medan kundgången fortfarande kommer att finnas på markplan. Taket kommer att lyftas för att man ska få den yta man behöver. Tillkommer gör även nya installationer och ett kulvertsystem för att transportera varor.
Etapp ett är även uppdelad i tre deletapper. Den första deletappen berör den så kallade Coop-fastigheten, där Coop kommer att minska sin handelsyta från 12 000 kvadratmeter till 6 000 kvadratmeter. Förutom Coops nystart kommer det att resultera i en restaurangavdelning med global touch.
– När Coop minskar blir det naturligtvis yta över. Mindre delar kommer att bli kundgångar, men en stor del av ytan ska vi göra någonting nytt och fräscht med, bland annat kommer vi att satsa på ett flertal restauranger med olika smakrika influenser, säger Lars Bröms.
Flexibilitet och luft
Han menar att den första delen av ombyggnationen kommer att kunna ske ganska ostört eftersom arbetet sker i relativt tomma och avgränsade ytor. De två kommande etapperna, som innefattar resten av sträckan bort till Stadium, kommer däremot att påverka den pågående verksamheten mer. Därför finns ett antal projektlokaler lediga i centret dit hyresgäster ska kunna evakueras för att inte påverkas allt för mycket av ombyggnationerna.
– Vi skulle egentligen kunna hyra ut dessa lokaler, men låter dem vara lediga för att ha flexibilitet och skapa luft i processen. Det är ett avancerat pussel att lägga naturligtvis, eftersom vi vill ha befintliga butiker öppna så mycket som möjligt, säger Lars Bröms.
När det gäller utformningen av påbyggnationen har inspiration hämtats från järnvägsstationer och stora saluhallar i Europa. Dels för att det är ett format som kan inrymma många människor, och dels att det ger en känsla av rymd.
– Det blir helt nya tak med stort ljusinsläpp. Designmässigt kommer det att bli ganska tidlöst, säger Lars Bröms.
"Drömmen är att utveckla hela A6 center"
Målet är att den första deletappen ska stå klar den 26 oktober nästa år. Följande deletapp ska vara avslutad oktober 2018 och den sista oktober 2019.
Generellt vill man få till ett mer modernt och fräscht köpcentrum och får centrumledningen som de vill kommer utvecklingen att fortsätta.
– Drömmen är att utveckla och bygga om hela A6 center. Vi vill bli ett köpcentrum bland de bästa i Sverige och designmässigt, volymmässigt och utbudsmässigt vara i toppskiktet. Dit hoppas vi kunna nå om fem–sex år, säger Lars Bröms.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.