Citysamverkan i nya samverkansprojekt
I Malmö city verkar närmare tusen aktörer inom olika områden. De flesta säljer produkter eller tjänster. Detta vill Pia Sandin, vd för Malmö Citysamverkan, lyfta fram. – Vi måste få in detta i människors medvetande. Det är ett enormt utbud vi har i city, säger ho
Skriven av Henrik Ekberg 2016-06-13 | Utveckling
Utbudet kan jämföras med Emporias omkring 169 verksamheter. För att nå ut med det digra cityutbudet har en ny websida skapats som är sökbar på det mesta.
– Du kan till exempel söka på skor, optik eller dammode och så får du fram allt inom de områdena. Det går även att få reda på vilka butiker som har söndagsöppet och så vidare. Vi är även bra på den interaktiva marknadsföringen. Följarna på de sociala medierna är många och så fort något speciellt händer i till exempel en butik så får alla följare reda på det, säger Pia Sandin.
Fyra zoner
Malmö Citysamverkan ägs av handlare, fastighetsägare och Malmö stad och håller till mitt i city på Engelbrektsgatan. Sedan en tid tillbaka jobbar Malmö Citysamverkan med fyra zoner; Triangeln och Södra Förstadsgatan, Gustav Adolfs torg, Södergatan och Lilla torg, Davidshallsområdet samt Caroli, Stortorget och området runt Centralstationen.
– Stadskärnan är stor och vi som jobbar här består endast av en handfull personer. Det betyder att vi inte har resurser att arrangera saker hela tiden. Men med tydliga zoner kan aktörerna hjälpas åt på ett annat sätt. Nu har vi även en budget för varje zon, berättar Pia Sandin.
Till exempel arrangerade man nyligen en modevisning på Royal tillsammans med SF, ett 20-tal butiker, tidningen Hallå Malmö och Stilverket med Mia Berg. Ett gott exempel på hur samarbetet kan se ut.
– Det skapas en större vilja att hitta på saker, ett större engagemang och en positivism. Varje zon träffas regelbundet och spånar på idéer. Aktörerna vill jobba mer utanför sina egna dörrar.
Ett annat samarbete som nyligen provats är Den stora städardagen, då butiker, fastighetsägarnas städbolag och kommunen tillsammans städar upp i ett specifikt område.
– Vi tror att city kommer att bli renare och på rena ytor skräpas det inte ner, säger Pia Sandin som tillägger att 80 procent av nedskräpningen består av fimpar.
Öka servicen
Hon berättar också att tre reklampelare i city har försetts med shoppingkarta för att öka servicen för kunder och besökare samt exponeringen för cityaktörerna. Bland nya etableringar i Malmö city nämner hon AB Småland på Södra Förstadsgatan.
– Det är ett jättespännande koncept med inredning, kläder, kafé och verkstad i ett. Ett riktigt crossover-koncept. Vi hade nyligen några danska gäster här som inte sett något liknande tidigare. Vidare öppnade barnklädesmärket Mini Rodini en butik på Skomakargatan i mars. Vid öppnandet var det 50 meters kö utanför butiken. Över huvud taget känns det positivt i city; många tomma lokaler har den senaste tiden fyllts upp.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.