Riksbyggen vill vara en röst i debatten
Riksbyggen erbjuder en heltäckande fastighetsförvaltning med hållbarhet i fokus. – Positivt är att vi finns med hela tiden, efter att vi har byggt fastigheten finns vi kvar som långsiktiga förvaltare, säger Ulrika Båth, marknadsområdeschef på Riksbyggen.
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-05-31 | Utveckling
Riksbyggen sköter förvaltning både av bostäder och av kommersiella verksamheter, och har hand om allt från inre och yttre skötsel, drift och underhåll till teknisk och ekonomisk förvaltning. I och med att de även bygger bostäder kan de ofta komma in tidigt i processen.
– Det är något som är unikt för oss, att förvaltarna tidigt kan se och därmed påverka projektets utformning vilket skapar hållbara och kostnadseffektiva miljöer. Vi ser att kunden uppskattar att ha en kontakt för all förvaltning, därför har vi inkluderat lokalvård i våra tjänstepaket, säger Ulrika Bergqvist, försäljningsansvarig och kundansvarig för kommersiella fastigheter på Riksbyggen.
Handel och kontor
Lokalnytt besöker kontoret på Väderkvarnsgatan där det arbetar totalt 80 personer. Förvaltningen är uppdelad på två segment, kommersiella fastigheter respektive bostäder. Många relaterar Riksbyggen till bostadsutveckling, men det kommersiella segmentet blir allt starkare. Tyngdpunkten inom det kommersiella segmentet är handel och kontor. De kommersiella fastigheterna som Riksbyggen förvaltar ligger runt om i Uppland, bland annat i Uppsala, Enköping, Märsta, Sigtuna, Norrtälje och Öregrund.
När det gäller bostäder har de en nyproduktionstakt på ungefär 300 bostäder per år.
– Där har vi koncentrerat oss kring Å-rummet, längs Fyrisån, men även kring Kapellgärdet och i Gränby, säger Ulrika Båth.
Målgruppsanpassat
De bygger traditionella bostadsrätter men har även allt mer målgruppsanpassat sina projekt. Steg 1 vänder sig till ungdomar som ska etablera sig på bostadsmarknaden och Bonum är ett koncept för +55 med utökade förvaltningstjänster och en Bonumvärd. Riksbyggen förvaltar även trygghetsboende för äldre.
– Vi vänder oss till olika målgrupper, vår slogan är att vi har rum för hela livet, säger Ulrika Båth.
De tycker överlag att Uppsala är en gynnsam ort att verka på.
– Här finns stora möjligheter och det sker en stark utveckling både när det gäller bostäder och näringsliv i vår expansiva stad. Det är även lagom stort för att man som aktör ska kunna ha ett bra kontaktnät med övriga verksamma i staden, säger Ulrika Båth.
Mötas av samma personer
Riksbyggens medarbetare arbetar i kundteam med utsedda ansvariga för att hyresgäster och fastighetsägare alltid ska mötas av samma personer, oavsett om det gäller fastighetsskötare, drifttekniker eller lokalvårdare.
– Det blir ett nära arbete med kunden, och en trygghet för dem att alltid veta vem de kommer att möta, säger Ulrika Bergqvist.
En styrka som de vill lyfta är deras kundtjänst, som är bemannad dygnet runt.
– Det kan hända saker akut och det händer inte alltid måndag till fredag. Därför är det väldigt värdefullt, säger Ulrika Båth.
Långsiktighet, trygghet, samverkan och nytänkande är Riksbyggens fyra kärnvärden som de ständigt arbetar med.
– Våra värden är väl förankrande i organisationen. Vi försöker vara innovativa och se på långsiktigheten. Vi samarbetar med forskare för att hitta optimala lösningar och i nyare projekt har vi exempelvis både bil- och cykelpool, säger Ulrika Båth.
– Vi är också noga med gemensamhetsytor, som är viktiga för den sociala hållbarheten, lägger Ulrika Bergqvist till.
Energieffektivisera
De arbetar med kraven på miljömässiga och hållbara arbetssätt, och ser till att alla leverantörer är godkända. Stort fokus ligger på att energieffektivisera fastigheter, och man har många ombyggnadsprojekt på gång i staden just nu. De vill även ligga i framkant när det gäller energianvändning och har tittat på både solceller och bergvärme.
– Vi har råd att vara långsiktiga, vi behöver inte leverera kortsiktiga vinster utan det vi får in i företaget går tillbaka till våra ägare i långsiktiga investeringar, säger Ulrika Båth.
De är dessutom deltagare i Uppsala klimatprotokoll och är med i den så kallade Prisdialogen, som är en samverkan med fjärrvärmeleverantörer och fjärrvärmekunder kring prissättning.
– Vi engagerar oss mycket för att driva de frågor som handlar om fastigheter och fastighetsutveckling. Vi vill vara en röst i debatten, säger Ulrika Båth.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.