Corem satsar på nära relationer

För Corem är den dagliga kontakten med hyresgästen central. Det handlar om att hjälpa kunderna att utvecklas. – Det får aldrig hända att en hyresgäst bestämmer sig för att förändra sin lokalsituation utan att prata med oss först, det skulle vara ett fullständigt misslyckande, säger region- och uthyrningschef Jesper Carlsöö.

Skriven av Sofia Grymer 2013-04-01 | Utveckling


Artikelbild

"Ringpärmen i Infra City är unik för att det är sällsynt med så välanpassade lokaler för lagerhållning och logistik i ett så centralt läge", säger Jesper Carlsöö.
Bild: Corem


Corem Property Group AB bildades 2007 med affärsidén om ett fastighetsbolag nischat mot lager-, logistik- och industrifastigheter. Från början hade de 75 fastigheter och under årens lopp har de fortsatt att växa och i dag har de 131 fastigheter i mellersta och södra Sverige och i Danmark. Operativt är Corem indelat i fem regioner runt om i landet – Stockholm, Öresund, Väst, Småland och Mälardalen/Norr och de lägger stort värde i att ha nära och långsiktiga relationer till sina kunder. Det innebär att ha egen personal i alla regioner som kan hålla den dagliga kontakten med hyresgästerna.

Tror på egen personal


– Det finns de som lägger ut all fastighetsskötsel, drift, ekonomisk- och teknisk förvaltning och så vidare. Vi tror på att ha vår egen personal, säger Corems vd Eva Landén.

Filosofin är att skapa en långsiktig relation med kunderna. När Corem köper en fastighet är det inte för att sälja, utan för att äga den under en lång tid och satsa på den – ofta på det lite mer "osynliga" underhållningsarbetet.

Tänkte långsiktigt


– När vi till exempel investerar i nya uppvärmningssystem eller lägger om tak så brukar våra kunder se det som ett kvitto på att vi är långsiktiga i vårt fastighets­ägande, säger region- och uthyrningschef Jesper Carlsöö.

Att skapa en långsiktig relation handlar också om att hjälpa kunderna med deras föränderliga lokalbehov.

– I alla uthyrningssituationer handlar en betydande del om att hjälpa kunderna växa, minska eller flytta geografiskt, och oftast kan vi möta kundernas behov inom vårt eget fastighetsbestånd. Det gör att vi inte alltid behöver vänta ut att ett hyreskontrakt måste gå ut, vi kanske kan hitta en annan lösning under kontraktsperioden. Lyckas vi med det ligger vi där vi ska. Det får aldrig hända att en hyresgäst bestämmer sig för att förändra sin lokalsituation utan att prata med oss först, det skulle vara ett fullständigt misslyckande, säger ­Jesper Carlsöö.
Artikelbild


Bild: Sofia Grymer


För att skapa de möjligheterna siktar Corem på att förvärva fastigheter som ligger nära varandra, i ett kluster.

– Genom att vi har den dagliga kontakten med våra hyresgäster vet vi hur situationen ser ut, säger Eva Landén.

Vilken är er bästa lediga lokal just nu?


– Ringpärmen i Infra City är unik för att det är sällsynt med så välanpassade lokaler för lagerhållning och logistik i ett så centralt läge. Det är en väldigt trevlig fastig­het och ligger väldigt intressant. Den har varit ­ledig sedan årsskiftet, säger Jesper Carlsöö.

Hur ser ni på framtiden?


– Trots en svagare konjunktur och rådande osäkerhet i omvärlden ser vi fram emot ett fortsatt gott resultat 2013. Vi tror på en positiv nettouthyrning och värdetillväxt genom projekt och transaktioner. Det känns som att det lättat lite på finansmarknaden och trots den ekonomiska oron känns det stabilt på hyresmarknaden, avslutar Eva Landén.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration