"Vi hjälper företag att utvecklas"

Basales nisch är kvalitativ förvaltning. Och deras grundinställning är att fastigheterna alltid kan bli lite bättre. – När vi gör ett bra jobb märks vi inte, säger nytillträdde vd:n Ulf Attebrant.

Skriven av Therese Aronsson 2013-03-01 | Näringsliv


Artikelbild

"Det finns aldrig en helt fungerande fastighet, de kan alltid bli bättre. Det är vår grundläggande tanke när vi förvaltar", säger Ulf Attebrant.
Bild: Therese Aronsson


I januari i år tillträdde Ulf Attebrant som vd för Basale Sverige, som är en del av en av de nordiska ledarna inom förvaltning. Där fann han en ambitiös organisation som hela tiden arbetar för ytterligare utveckling och tillväxt, där han känner att han kan tillföra mycket.

– Jag har alltid ett allmänt lönsamhetsperspektiv eftersom jag är affärsman i botten. Jag har också utvecklat funderingar kring förvaltningsverksamheten. Jag har arbetat i många olika befattningar och positioner i fastighetsbranschen genom åren och jag vet vad kunderna vill ha, säger Ulf Attebrant.

Han berättar att förvaltningsföretagen kan delas upp i tre olika grupper. Det är de stora aktörerna som erbjuder de många olika typer av tjänster så som analyser, rådgivning vid transaktioner, med mera. Det finns också de som främst är inriktade på den tekniska driften av fastigheterna. Den sista gruppen, som Basale tillhör, är medelstora företag som arbetar med fastighetsutveckling och förvaltning.

– Det är stor skillnad i skala. Det gör att varje kund och varje uppdrag har stor betydelse för oss. Vår nisch är kvalitativ förvaltning. Det handlar om att vara på plats i fastigheterna och ha fokus på felanmälan och felavhjälpning för att hyresgästerna ska känna att de får bra service.

Bra jobb när telefonen är tyst


Han förklarar att när de gör ett bra jobb, när det är rent, snyggt och hissen fungerar, behöver hyresgästerna inte ha någon uppfattning om dem. Så när telefonen är tyst gör de ett bra jobb.

– Men det var faktiskt hyresgäster i Klarabergshuset som sa till AFA Fastigheter när de köpte fastigheten att de inte ville att vi skulle bytas ut eftersom de var så nöjda. Det är ett fint betyg, säger Ulf Attebrant.

För att utveckla och förbättra sig använder de sig av NKI, Nöjd Kund-Index. Men även av sina kunder mäts de hela tiden.

– Vi ser till att hyresgästerna är nöjda och då är även kunden nöjd. Det är inte alltid som företag som har förvaltningen i en egen organisation tänker så. I slutänden handlar det om att skydda värden för ägarna. Våra grundvärderingar handlar främst om ordning och reda, om god planering och om att ta ansvar, till exempel att stå för våra misstag. Det ska vara enkelt att samarbeta med oss. Vi hjälper företag att utvecklas.

Nöjda kunder


Ulf Attebrant förklarar att de inte konkurrerar med pris utan med kvalitet. Det innebär inte att de är dyra men att kostnaden är i rimlig storlek för att åstadkomma ett bra resultat.

– Det har gett oss nöjda kunder och goda referenser. Vi är närvarande och anställer medarbetare som gärna sticker in huvudet hos hyresgästerna när de går förbi och frågar om det är något som behöver fixas. Det gör att vi är synliga i fastigheterna, lätta att få kontakt med och att vi kan jobba strukturerat. Eftersom vi vet vad som händer i fastigheterna kan vi planera vårt arbete, vi behöver inte ständigt arbeta med akuta problem.

– Vi kommer också hela tiden med idéer på hur fastig­hetsägarna kan förbättra och utveckla lokalerna. Det är inte alla som arbetar så, men där är vi proaktiva. Vi hoppas på att få uppdrag att genomföra våra förbättringsidéer.

Ulf Attebrant förklarar att miljö och förvaltning inte går att särskilja när förvaltningen är bra. Basale arbetar med höga krav på grön el, återvinning och bra system i husen.

– Hållbarhetsarbetet är centralt hos oss, likaså det sociala ansvaret. Vi är ett företag med gott hjärta. Till exempel ställer vi upp med att ta in praktikanter. Många tror att det är gratis arbetskraft, men ofta kräver det mer än det ger. Vi ser det som ett sätt att hjälpa personer in på arbetsmarknaden.

Basale startades i Norge när OBOS, Oslos HSB, ville expandera inom den kommersiella sektorn. Man förvärvade ett asset management-företag från Trondheim för att sköta förvaltningen, och det blev början för Basale. I Norge är de marknadsledande och totalt en av de fem–sex största i Norden. Eftersom Sverige är den största marknaden i Norden, så är det nu en självklarhet att satsa här. Men Basale vill även växa både i Danmark, Finland och de baltiska länderna.

– Vi vill bli en av de absolut ledande i Norden, både mätt i kvalitet och storlek. Det viktigaste är att bli bäst, men för att bli det är det bra att vara en av de största. Det är lite som hönan och ägget, säger Ulf Attebrant.

I dag förvaltar Basale knappt 500 000 kvadratmeter i Stockholm, med fokus på kontor och industrifastigheter. Bostäder och handel är områden som de kommer att utveckla mer framöver. I hela Norden förvaltar de sammanlagt 2,5 miljoner kvadratmeter. Storleken gör att de har möjlighet att utveckla system och arbetsmetoder som fungerar.

Kan växa utan problem


– I organisationen finns både den kunskap och de verktyg som behövs. För våra kunder är storleken, och att vi är ett lönsamt bolag, en trygghet. Vi kommer att finnas kvar i morgon också, samtidigt som vi har råd att utveckla oss. Konkurrensen i Sverige är större än i Norge, så vi kommer inte att bli lika stora här, men vi kan ändå växa och bli tre gånger så stora utan problem.

Basales tuffaste utmaning är att få fastighetsägare att ta in en extern aktör till förvaltningen i stället för att göra det själva.

– Jag ser att vissa är missnöjda med tjänster som de köpt in, dock inte från oss. Då har de gått efter priset, och det finns aktörer som har för låga priser för att kunna realisera de tjänster som de erbjuder. Men jag tror att det kommer att det kan vändas. Fonder som äger fastigheter över en tid får en mer flexibel organisation om de anlitar en extern förvaltare. Jag tror även att vi externa aktörer kan motverka hemmablindhet hos de mer långsiktiga fastighetsägarna, säger Ulf Attebrant.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration