Urban gardening i Stora Frösunda

Ny, grön stadsdel med 800 lägenheter och 70 000 kvadratmeter kommersiella ytor. Det är Catenas plan för Stora Frösunda. <br /> – Det blir en engagerande stadsdel, säger vd:n Andreas Philipson.

Skriven av Therese Aronsson 2013-03-01 | Näringsliv


Artikelbild

"I dag är det en utsatt plats trafikmässigt med Frösundaleden och Bilia. Nu återtar vi den och skapar en högeffektiv, modern stadsdel", säger Andreas Philipson.
Bild: BAU Arkitekter


Historien om Stora Frösunda börjar med Bilia, som tidigare ägde alla Volvofastigheter. När Volvo lösgjorde sig bröt man loss fastigheterna i ett bolag, som fick namnet Catena. Catena i sin tur sålde under 2011 alla sina fastigheter utom just Stora Frösunda-tomten.

Där har de nu stora planer på att skapa en ny, urban stadsdel med 800 lägenheter och 70 000 kvadratmeter kommersiella ytor, varav 20 000 blir butiker och 50 000 blir kontor. Sammanlagt ska 160 000 kvadratmeter byggas.

Innergårdar blir oaser


– Vi satsar på att skapa en hållbar stadsdel på alla fronter. Vi vill skapa olika stadskvarter genom att göra husen individuella i stället för enhetliga. Innergårdarna blir till oaser. Det blir en engagerande stadsdel som man kommer att bry sig om, säger Andreas Philipson på Catena.

Miljömålen är höga och just nu undersöker Catena om de ska miljöcertifiera hela stadsdelen. Till exempel kommer byggnaderna att ha sedumtak, som dämpar ljud och tar hand om vatten, de satsar på energieffektiva hus och uppmuntrar urban gardening.

– Folk ska själva få odla på tak, altaner, parker och gator. Urban gardening har funnits internationellt en tid, nu inkorporerar vi det i vår tanke. Det kommer att bli en intressant plats att vara på.

Stora Frösunda blir porten till Solna. Här ska det byggas ett rundat hus med dubbla glas och färgade solavskärmningar, som blir en profilbyggnad för området. I botten kommer en livsmedelsbutik på 4 000 kvadratmeter att ligga. Till den har Catena redan många intressenter. I Stora Frösunda ska det även att finnas restauranger, butiker, förskola och en riktig park. Genom området går ett aktivitetsstråk med bredare gator och stora ytor i mitten som kan användas för olika aktiviteter, till exempel basket.
Artikelbild

Stora Frösunda blir porten till Solna. Här ska det byggas ett rundat hus med dubbla glas och färgade solavskärmningar, som blir en profilbyggnad för området.
Bild: BAU Arkitekter


Annorlunda stadstänk


– Stadsdelen måste vara en plats där man vill vara. Härifrån kan man gå till Hagaparken, eller till allt som händer i Arenastaden. Det kommer att finnas både en dag- och nattbefolkning.

För att få till den urbana känslan måste man bygga tätt, och det gör Catena här. Andreas Philipson berättar att det är det som folk efterfrågar, de vill bo nära andra, ha tillgång till bra service och nära till en park.

– Det har varit utmaningen och det tycker jag att vi har lyckats väldigt bra med. Vi har ett lite annorlunda stadstänk som passar den moderna människan.

I Stora Frösunda finns bra kommunikationer med gångavstånd till Solna station, flera busslinjer och 1 600 parkeringsplatser under marken.

– I dag är det en utsatt plats trafikmässigt med Frösundaleden och Bilia. Nu återtar vi den och skapar en högeffektiv, modern stadsdel. Det här kommer att bli en livfull plats, säger Andreas Philipson.

Artikelbild

För att få till den urbana känslan måste man bygga tätt, och det gör Catena här. Människor kommer här att bo nära andra, ha tillgång till bra service och nära till en park.
Bild: BAU Arkitekter


I framtiden kan kommunikationerna bli ännu bättre. Mellan Stora Frösunda och ÅF:s kontor har mark reserverats åt en eventuell station för Tvärbanan, vilket skulle betyda mycket för området. Något beslut är inte fattat än, eftersom man först måste hitta en lösning för vart den förlängningen av Tvärbanan ska sluta.

Detaljplanen är överklagad av grannarna och därför är det i dag oklart när bygget kan påbörjas. Catena är redo att börja bygga så fort detaljplanen är godkänd och hyresgäster är klara. Om fem år beräknas området stå klart och då har Catena satsat cirka 4,5 miljarder kronor i projektet.

– Vi har haft ett otroligt bra samarbete med Solna stad och Stora Frösunda kommer att bidra till en bättre helhet i Solna. Vi har även åtagit oss att bygga om Frösundaleden och Kolonnvägen för att skapa bättre förutsättningar för logistik, säger Andreas Philipson.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration