Från tobaksmagasin till kreativ oas
Utsidan är anonym, insidan fylld av design. Med unika lokaler i rätt läge har Aberdeen skapat en smältdegel av kreativa företag. <br /> – Vi har vänt fastigheten ut och in, säger förvaltaren Karin Barkvall.
Skriven av Therese Aronsson 2013-01-01 | Utveckling
"Det är en speciell känsla att komma in här, den är magisk", säger Karin Barkvall.
Bild: Therese Aronsson
Från utsidan ser Monopolet på Södermalm ut som vilken fastighet som helst. Bara den retroinspirerade skylten ger en hint om att insidan bjuder på något alldeles extra.
Den gamla magasinsbyggnaden, som snart är hundra år, användes från början för att lagra tobak. Därför är fönstren små och man kan se att det var lågt i tak på den tiden.
Fastigheten ägdes då av Svenska Tobaksmonopolet och för tjugo år sedan omvandlade Swedish Match byggnaden till kontor. Då gjordes förvandlingen från magasin till kontorsbyggnad.
Aberdeens Pan-Nordiska fastighetsfond köpte den 40 000 kvadratmeter stora fastigheten för fem år sedan. När Swedish Match flyttade för två år sedan togs förvandlingen ytterligare ett steg. I dag har fastigheten ett helt nytt innehåll.
– Det är en speciell känsla att komma in här, den är magisk. Jag har varit med under hela projektet och har fortfarande inte vant mig vid förändringen och får en aha-upplevelse varje gång, säger Karin Barkvall på Aberdeen.
Blir som skyltfönster
Fastigheten har, men hjälp av Equator arkitekter, vänts ut och in med små fönster utåt och stora fönster inåt. Mot det stora atriumet har det satts stora glasfasader, som blir som skyltfönster in mot hyresgästerna där deras verksamheter visas upp. Vissa fasaddelar har flyttats ut en bit för att få en spännande struktur och större ytor.
"Fönsterarean är egentligen inte mindre än i traditionella kontor, men de är uppdelade på ett annat sätt. De blir som tavlor", säger Karin Barkvall.
Bild: Therese Aronsson
– Vi ville tillföra ännu mer ljus, ännu mer öppenhet. Vi skapade öppna kontorslandskap i stället för kontorsrum för att fastigheten skulle bli mer flexibel.
I atriumet får man lätt kopplingar till en kyrka med den smala gången, pelarna längs sidorna, ljuset som strilar in genom takfönstren och rymden som skapas av att det är högt i tak, men även till en rymdstation med de kala väggarna, de industriinspirerade trapporna och att allt är vitt.
– Ljusgården är till för alla och här ordnas olika typer av event, säger Karin Barkvall.
Trapporna har satts in för att kunna dela av våningsplanen på ett mer naturligt sätt för hyresgäster som vill ha mindre ytor. En ny, transparent hiss tar dig upp och ner i huset.
Aberdeen har brottats med den otraditionella fönstersättningen. Fönstren mot gatan sitter i två rader på varje våning, eftersom ett våningsplan tidigare tagits bort. Resultatet har gett lokalerna en unik karaktär.
– Fönsterarean är egentligen inte mindre än i traditionella kontor, men de är uppdelade på ett annat sätt. De blir som tavlor.
Nyskapande kluster
Fasaden är kulturminnesmärkt vilket gör att det inte har gått att göra några förändringar på utsidan. Ljusboxar med ett spännande mönster har satts in i entrén, som lyser upp på kvällarna.
Fastigheten ligger i hjärtat av Stockholm Design District. Med den speciella fastigheten har Aberdeen attraherat fler kreativa företag, både inom inredning, film och tidningsproduktion. Här sitter de i ett kluster av nyskapande företag.
– Här jobbar företagen i symbios och drar nytta av varandra. Det är fullt av kreativa människor.
Det som finns ledigt i fastigheten i dag är en hörsal på 500 kvadratmeter som ska göras om. Här ska det byggas en glasfasad mot atriumet för att skapa ytterligare ett showroom. Lokalen ser ut som en tårtbit och lutar, vilket gör att de ska bygga två-tre gradänger.
– Vi har inga ordinära kontorslokaler. Här måste man vara kreativ. Intresset för att sitta i Monopolet har varit jättestort, vi har nästan kunnat välja vilka hyresgäster vi vill ha. Det är jätteroligt och vi är väldigt nöjda med hur fastigheten har blivit, säger Karin Barkvall.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.