Citybanan fördubblar spårkapaciteten i Stockholm

Om två år börjar pendeltågen rulla vid nya stationerna Stockholm City och Odenplan. Med Citybanan fördubblas spårkapaciteten i Stockholm, vilket betyder tätare och punktligare turer.

Skriven av Henrik Ekberg 2015-08-01 | Utveckling


Artikelbild

Illustration på stationsdelen mot Vasagatan.
Bild: Jernhusen/3XN/Tenjin


Åtta av tio tågresor börjar eller slutar i Stockholm. Inte underligt att det blir trångt vid de nuvarande två spåren som leder in till Stockholms Centralstation. I dag går samtliga tåg, såväl fjärr-, pendel-, regional- som godståg genom den så kallade Getingmidjan vid den södra infarten. Men om två år sväller midjan något när pendeltågen får två egna spår att glida fram på.

– Det betyder att samtliga tåg kan gå oftare och punktligare. Och eftersom det är så många tåg som går till eller från Stockholm så kommer det få konsekvenser för hela landet, säger Jenny Ryderstedt, kommunikatör på Trafikverket.

Ger direktaccess


Citybanan blir en sex kilometer lång pendeltågstunnel mellan Tomteboda och Stockholms södra med två nya stationer vid Odenplan (som ersätter Karlbergs station) och T-Centralen. Den sistnämnda, Stockholm City, får fyra spår och två underjordiska hallar med rulltrappor och hissar som ger direktaccess till tunnelbanans alla linjer.

– Här kopplar vi ihop alla trafikslag med varandra och underlättar det kollektiva resandet för resenärerna. Vårt mål är att fler ska vilja resa kollektivt och då måste det vara enkelt att resa samtidigt som resenärernas behov av service som gör vardagen enklare uppfylls, säger Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen.

Arena för konstupplevelser


De två nya pendeltågsstationerna i Stockholm kommer även att bli en ny arena för konstverk och konstupplevelser. 14 konstnärer har valts ut att smycka stationerna med verk som ska skapa ett intressant konstnärligt sammanhang, men också göra det lättare att hitta rätt på stationerna och i förbindelsegångarna. Nyligen visades illustrationer av konstverken upp vid Centralstationen. Citybanan omfattar även en 1,4 kilometer lång järnvägsbro över spårområdet i Årsta för att leda övriga norrgående tåg till den gamla Årstabron över Årstaviken. Station Stockholm City får sin uppgång i Stockholm Continental som nu nästan står helt klart mitt emot Centralstationen. Den stora byggnaden kommer att rymma hotell med lounge, restaurang, barer, bostäder, butiker och en takterrass. I början av nästa år öppnas dörrarna upp för Stockholm Continental.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration