Här skapas "Linnégatan på landet"

Det byggs för fullt i Nya Hovås, och i augusti invigdes primadonnan på torget, sexvåningshuset Spektrum. Här vill Next Step Group skapa en mötesplats och fokuserar på småskalig, personlig handel

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2015-08-01 | Utveckling


Artikelbild

Både utsidan och insidan av byggnaden har en unik design.
Bild: Petra Björstad


För att få fram vad som skulle finnas i den nya byggnaden har Next Step Group, som äger all kommersiell verksamhet i området, fört en kontinuerlig dialog med boende, näringsidkare och politiker i området.

– Vi ville helt enkelt se vad man önskade sig, och fick in 8 000 idéer från allmänheten som sedan har utgjort grunden för utvecklingen av området, säger Louise Heilborn, projektledare marknad på Next Step Group.

Småskalig handel med personlig touch


Under dialogerna framkom att allmänheten inte ville ha volymhandel, utan i stället var intresserade av småskalig, personlig handel. Från detta kom handels­konceptet "Small Shops", mindre butiker på mellan 100 och 200 kvadratmeter, med en personlig touch.

– Vi ville skapa känslan av "Linnégatan på landet", och därför har vi handplockat varje aktör som finns här, säger Louise Heilborn.

Butiker som är inflyttade i dagsläget är skobutiken Yoko Yap och barnklädesaffären Rebel Kids. Det kommer också finnas en blomsterhandel, en skönhetsstudio och en restaurang med bowling i bottenplan.

I Spektrum finns även friskolan Fenestra med sina 385 mellan- och högstadieelever som började i sina nya lokaler efter sommarlovet. För att eleverna ska ha gott om plats att vistas på finns skolan på husets alla sex ­våningar, och på taket finns en stor skolgård med möjlig­het till olika typer av sport och lek.

– Det är roligt att det finns en skola på plats så tidigt i projektet. Service och liknande brukar annars inte komma på plats förrän människor flyttat in och man ser ett behov, säger Louise Heilborn.

Skolan hyr sina lokaler fram till klockan 16. Efter det har Next Step Group tillgång till lokalen på våning två som man kallar för Kunskapstorget. Här kommer det att bedrivas bland annat en matlagningskurs av Calle Kock, och de hoppas även på att kunna utnyttja slöjd- och bildsal till olika typer av kvällskurser.

– Det gör att det blir en levande plats även på kvällstid. Dessutom står ju en skola vanligtvis tom stora delar av året, så det här känns som ett smart angreppssätt för att utnyttja lokalerna till max, säger Louise Heilborn.

Detta går hand i hand med något annat som uppkom vid dialogarbetet, nämligen att det fanns ett behov av mötesplatser.

– Det är en helt ny stadsdel som växer fram, och vi ville skapa en plats där man kan träffas, säger Louise Heilborn.

Vill ha variation


Spektrums speciella utseende är dels ren design, men det finns även en tanke med den vågiga utsidan. Under dialogarbetet framkom önskemål om att inte ha för höga hus.

– För att husen i området inte ska uppfattas som höga jobbar vi med varierande fasader. Utseendet som huset har nu ger en illusion av att det inte är så högt. Det är ett sexvåningshus som jag tycker ser ut att vara fyra våningar högt, säger Louise Heilborn.

Överlag vill Next Step Group ha variation i området, både när det gäller fasadutseende och takhöjder. Spektrum är dock, som Next Step Group säger, "primadonnan på torget".

– Det ska ändå synas att det är stjärnan, en liten guldklimp som kan användas av många och därmed blir en mötesplats, säger Louise Heilborn.

I området i dag finns redan en handelsplats i form av Origohuset, där det bland annat finns mataffär, bageri, vårdcentral och kontorslokaler. Området har 100 000 besökare i månaden, och planen är att även detta hus ska byggas ut och få flera nya, spännande butiker.

Under de närmsta åren kommer det också att byggas 1 300 lägenheter och skapas 900 arbetsplatser i Nya Hovås. Detta kommer att bidra ytterligare till köpkraften i området, där man dessutom har ett stort upptagningsområde. Nästa steg för Next Step Group blir Primohuset, ett kontors- och handelshus som de ska bygga längs med väg 158.

– Det kommer att innehålla butiker, showrooms och vårt nya kontorskoncept som vi kallar "The House". Konceptet skapar möjlighet för små, snabbväxande företag att i en kreativ, hotelliknande miljö kunna ha ett ömsesidigt idéutbyte med varandra. Lite samma tanke som med butikerna i Spektrum, vi vill skapa en bra mix, säger Louise Heilborn.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration