Stilrent och kromat - tydlig bilkänsla i BMW:s nya kontor i Sollentuna
Gummistolar och skåp med tonade rutor. I BMW:s nya kontor i Sollentuna finns en tydlig bilkänsla.– Inredningen är modern, gedigen och i enlighet med våra varumärkens identitet, säger Michael De Geer, kommunikationsansvarig.
Skriven av Therese Aronsson 2012-05-01 | Flytt
BMW Group Sweden hade tidigare sitt huvudkontor i Solna, i samma byggnad som deras återförsäljare Bavaria. När både de själva och Bavaria behövde större utrymmen konstaterades det att lokalerna var för trånga och man började söka efter en ny lokal. Michael De Geer, kommunikationsansvarig på BMW, tyckte att det gick relativt lätt att hitta vad de sökte. De hade flera krav på den nya lokalen.
– Vi ville ha funktionella och flexibla lokaler för cirka 200 kontorsarbetsplatser och minst 150 parkeringsplatser, varav 100 i garage. Vi behövde också möjlighet till samlokalisering med vårt systerföretag BMW Group Financial Services, som hade sitt kontor i en annan del av Solna. Närhet till Stockholm och bra tillgänglighet från E 4 och Arlanda flygplats hade vi också som krav.
Kvalité, utformning och flexibilitet
BMW har nu hyrt 3 300 kvadratmeter i Pfizers fastighet på Vetenskapsvägen 10 i Silverdal i Sollentuna. I sitt lokalsökande tog de hjälp av Colliers.
– För oss var det lokalkraven som avgjorde. De bästa lokalerna fanns i kontorshuset här i Silverdal. Det var kvaliteten, utformningen, flexibiliteten, möjligheten till anpassning till våra behov och önskemål och inte minst de goda parkeringsmöjligheterna som gjorde att vi föll för den. Självklart hade även de ekonomiska aspekterna betydelse, säger Michael De Geer.
"Det var viktigt att man skulle känna att man kom in till BMW. Vi har arbetat mycket med krom eftersom BMW förknippas med kromade svarta och grå bilar, säger Katarina Hagfält, senior projektledare som varit ansvarig för flytten.
Bild: Katarina Hagfält
På vilket sätt har den nya lokalen förbättrat det för er?
– Förutom att våra anställda nu fått en fin arbetsmiljö sitter vi nu tillsammans med kollegerna på BMW Group Financial Services. Det är den enskilt största förbättringen. Responsen från våra medarbetare har varit oerhört positiv. Personalen har också haft möjlighet att påverka utformningen av arbetsmiljön.
Hur skulle du beskriva inredningen och känslan på det nya kontoret?
– Modern, gedigen och i enlighet med vårt varumärkes identitet, säger Michael De Geer.
För att organisera flytten och utforma det nya kontoret har BMW tagit hjälp av Struktur. De fick i uppdrag att avveckla det gamla kontoret, ordna med flytten, samordna tekniken, tänka ut en planlösning och inreda kontoret.
Ville skapa en bilkänsla
– Det var viktigt att man skulle känna att man kom in till BMW. Tidigare hade de en bilhall i bottenvåningen, nu blev det svårare att skapa en bilkänsla, säger Strukturs Katarina Hagfält, senior projektledare som varit ansvarig för flytten.
Hon berättar att de har använt sig mycket av symbolism. Stolar i gummi påminner om bildäck och golvet i fikarummet har en gummikänsla. De har satt in vita, högblanka skåp med tonade rutor för att ge känslan av en bil med tonade rutor.
BMW har hyrt 3 300 kvadratmeter i Pfizers fastighet på Vetenskapsvägen 10 i Silverdal i Sollentuna.
Bild: Katarina Hagfält
Stilren inredning
– Vi har arbetat mycket med krom eftersom BMW förknippas med kromade svarta och grå bilar. Eftersom bilarna är stilrena har vi haft det som grund för inredningen och utformningen. Känslan att komma in på kontoret är luftig, fräsch och sober. Det var ett roligt projekt och vi blev väldigt nöjda med resultatet, säger Katarina Hagfält.
Framtiden för BMW i Sollentuna ser ljus ut.
– Vi är övertygade om att vi har gjort ett mycket bra val och tänker stanna här i många år, säger Michael De Geer.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.