CMP vill utöka samarbetet med Kina
I somras tecknade hamnbolaget CMP ett avtal med den kinesiska fordonstillverkaren BYD. Förhoppningen är att samarbetet med Kina fortsätter – och utökas. – Vi ser gärna att e-handelsföretag etablerar sig i hamnen, säger Ann-Charlotte Halldén Åkeson, key account manager på CMP i Malmö.
Skriven av Henrik Ekberg 2016-03-30 | Hyresanalys
CMP eller Copenhagen Malmö Port bildades 2001 till följd av tillkomsten av Öresundsbron. I stället för att de båda storstäderna skulle konkurrera om hamnverksamheten i Öresund valde man att se fördelarna med att bli en stor och stark aktör i regionen.
Samarbetet har utvecklats och bolaget har växt, inte minst efter invigningen av Norra Hamnen 2011 som bland annat innebar att färjetrafiken, containerverksamheten och tågtrafiken flyttades från centrala Malmö ut till Norra Hamnen. Faktum är att Norra Hamnen är den tredje största infrastruktursatsningen i regionen efter Öresundsbron och Citytunneln och det var just tack vare det sistnämnda projektet som hamnen skapades – med schaktmassorna från tågtunneln.
Fullservicehamn
– CMP är en fullservicehamn som hanterar i stort sett alla typer av varor. En stor del av verksamheten i Malmö är bilsegmentet. Vi hanterar årligt en cirka 350 000 fordon, vilket är flest av Skandinaviens hamnar. Det är en marknad som går lite upp och ner och som påverkas av situationen i omvärlden. Till exempel fraktas många av bilarna från Asien och Europa via Malmö till Ryssland och läget där påverkar leveranserna, berättar Ann-Charlotte Halldén Åkeson.
Sedan en tid tillbaka samarbetar CMP med kinesiska BYD som är den världsledande leverantören av eldrivna bussar och taxibilar. CMP tar emot elbussar i Malmö för vidare transport upp i landet.
– Vi är jättestolta över att ha ett samarbete med en så stor spelare som på allvar är på väg in på marknaden. Vi har haft två olika sändningar så här långt – en till Eskilstuna och en till Ängelholm. Vi hoppas att detta samarbete kan växa ytterligare.
Vill locka e-handelsbolag
Förhoppningen är också att det kan leda till att kinesiska e-handelsbolag lockas till Öresund.
– E-handelssegmentet växer inom lager och logistikbranschen och kineserna har kommit väldigt långt där. De letar också aktivt för att hitta lämpliga platser att etablera sig på i Europa. Och där vill vi gärna vara med, säger hon och fortsätter:
– Sedan flera år tillbaka är vi aktiva i Kina med bland annat egen representation och med systerhamnar. Men det är ett långsiktigt och tidskrävande arbete. Vi för diskussioner med olika verksamheter, både med bolag som bygger lagerlokaler och med E-handelsbolag. Det viktigaste är att kunden ser fördelarna med att finnas i Norra Hamnen; snabbheten vid hanteringen av varor med vattenväg, järnväg och bil direkt ut på E6. Men även närheten till Kastrup är oerhört viktig.
Kubiklager. Skanska bygger ytterligare ett kubiklager. Denna gång i Norra Hamnen i Malmö. På bilden syns Orrekulla Kubiklager i Göteborg.
Bild: CMP
En logistisk helhetslösning
I september förra året började Green Cargos nya direktpendel att rulla mellan Malmö och Stockholm. Med pendeln får kunderna tillgång till en logistisk helhetslösning som förbättrar servicen och täckningen ytterligare.
– Den betyder mycket för kunder som är i behov av en direktlänk till Stockholm, men även för kunder som är i behov av ytor, för det har vi gott om här och det finns även möjlighet för ytterligare expansion. Vid terminalen i Norra Hamnen finns ytor om 700 000 kvadratmeter, varav hälften är asfalterade.
Vi händer inom den närmaste framtiden i Norra Hamnen?
– Det är många diskussioner på gång och en hel del markreservationer gjorda. Just nu arbetar vi med Skanska som ska bygga ett kubiklager i Norra Hamnen. Det är flexibla lagerlokaler om 17 000 kvadratmeter. Byggnationen är tänkt att påbörjas när som helst och ett år senare ska det stå klart.
Henrik Ahnström är marknadsområdeschef på Skanska.
– Norra Hamnen Kubiklager kommer att erbjuda marknaden effektiva logistiklokaler på moderna och flexibla villkor i bästa läge med direkt anslutning till hamnområdet och järnvägsnätet. Malmö Stad satsar stort på infrastrukturen vilket ytterligare kommer att öka tillgängligheten till väg-, tåg- och båttransporter, säger Henrik Ahnström.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.