Future Bromma – en nödvändighet
2019 måste den stå klar, den nya terminalbyggnaden på Bromma flygplats. Den nya flygplatschefen Olle Sundin ska leda arbetet. <br /> – Moderniseringen är nödvändig. Bromma gör att hela Sverige har tillgång till sin huvudstad, säger han.
Skriven av Therese Aronsson 2012-04-01 | Näringsliv
Den 1 januari tillträdde Olle Sundin posten som flygplatschef på Bromma flygplats. I början av sin utbildning, 1975, praktiserade han här. Sedan dess har han inte varit här alls. I stället har han bland annat varit med och utvecklat både Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport.
– Jag har jobbat på alla Swedavias flygplatser utom Bromma. På 90-talet var jag med och arbetade med ombyggnaden av Arlanda och jag satt i projektstyrelsen som drog upp riktlinjer för uppgraderingen av Göteborg Landvetter, säger han.
Men nu är han tillbaka. Flygplanen har förändrats men fastigheterna och grundstrukturerna är kvar. Nedläggningshotet har hämmat utvecklingen. Utmaningarna är många, framförallt är man trångbodda. Vid uppförandet 1936 planerades flygplatsen inte för dagens flöde av människor. Ytan på 1 000 kvadratmeter är den minsta i Sverige för att ta hand om så många resenärer samtidigt. På Göteborg Landvetter passerar dubbelt så många, men på en yta som är 35 gånger större.
Miljösmartast i Europa
Men förra året förlängdes flygplatsens tillstånd till 2038. Nu kan det äntligen satsas på flygplatsen. Projektet är döpt till Future Bromma och måste stå klart 2019. Just nu pågår en grov förstudie.
– Vi ska bygga om och utveckla Bromma till den effektivaste och miljösmartaste flygplatsen i Europa. Det kommer att bli en bättre miljö för resenärerna, samtidigt som det också blir en bättre arbetsmiljö. Ledorden är trivsel, komfort och enkelhet för passagerarna. Bromma är en av tio nationellt strategiska flygplatser som Swedavia satsar på, berättar Olle Sundin.
Totalt i år investerar Swedavia 80 miljoner kronor men fram till 2019 vill bolaget bygga om och till för sammanlagt fyra-sex miljarder kronor.
Dagens dryga två miljoner resenärer per år planeras bli 2,7 miljoner. En helt ny terminalbyggnad om 20 000 kvadratmeter ska byggas med avgångs- och ankomsthall. Den ska ge plats åt fler uppställningsplatser och anpassas för att ta emot framtidens flygplan, som kommer att vara större än dagens, bullra mindre och ha mindre utsläpp. Swedavias mål 2020 är en nollvision vad gäller koldioxidutsläpp från den egna verksamheten.
Måste vara flexibel
"Bromma är inte bara till för stockholmarna. Vi måste tänka på att Stockholm är huvudstaden och hela landet måste ha tillgänglighet till staden. Därför är Bromma och utvecklingen här oerhört viktig", säger Olle Sundin.
Bild: Niclas Liedberg
– Den dagen tillståndet för flygplatsverksamheten tar slut så måste fastigheten kunna konverteras till en vanlig fastighet. Därför måste den vara flexibel. Det är den stora utmaningen.
Nya ytor för privata flyg tillskapas, som främst är till för nyckelfunktioner, organisationer och näringsliv som på ett påtagligt sätt bidrar till Stockholms utveckling.
– De kallas elakt för direktörsflyg. De möjligheterna är viktiga när internationella företag söker nya platser att etablera sig på. Området blir på 30 000 kvadratmeter och arbetet med det påbörjas så fort kärlen går ur marken.
Planen är att den nya terminalen ska placeras där det i dag står flera hangarer för privatflygplan, mot Ulvsundavägen till bredvid Best Western Plus Sthlm-Bromma. Där ska det också finnas en uppgång för den kommande Tvärbanan.
– Anslutningen till snabbspårvagnen är bra för samhället och för miljön. Den gör att fler kan ställa bilen hemma, konstaterar Olle Sundin.
I anslutning till terminalbyggnaden planeras även kommersiella fastigheter. Hur stora de kan bli är ännu oklart, men de kan innehålla kompletterande service, konferensmöjligheter och kontor.
Delar av den gamla hallen är K-minnesmärkt. Olle Sundin arbetar nu med att hitta en möjlighet att ändå avlägsna delar av byggnaden för att göra flygplatsen än bättre säkerhetsmässigt.
Vad betyder Bromma flygplats för Stockholm?
– Bromma är inte bara till för stockholmarna. Vi måste tänka på att Stockholm är huvudstaden och hela landet måste ha tillgänglighet till staden. Därför är Bromma och utvecklingen här oerhört viktig. Nyetableringar har ofta krav på en flygplats inom 45 minuters avstånd. Bromma är ett sekundärt nav och ett komplement till Arlanda. Vi har en unik nisch mot affärsflyg.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.