Sundbybergsbon viktigare gäst än Zlatan
Modernt, industriellt och rebelliskt. När Story Hotel öppnar upp i Signalfabriken gör de det på sitt alldeles egna vis.<br /> – Vi skulle gärna vilja vara för hotellbranschen vad Apple är för datorbranschen och tänka utanför boxen, säger vd:n Sören Hullberg.
Skriven av Therese Aronsson 2012-03-01 | Utveckling
"Vi vill förena design och bra hotellservice med en rolig restaurang och bar. Många säger att vårt hotell är coolt", säger Sören Hullberg. Bilderna är från deras befintliga hotell nära Stureplan.
Bild: Story Hotel
Det första Story Hotel öppnades för tre år sedan, ett stenkast från Stureplan. I oktober 2013 öppnar de sitt andra hotell, i Alectas Signalfabriken i Sundbyberg. Det är det gamla stadshuset från 1932 som ska rustas upp och bli ett designhotell. Inspiration har de hämtat från Blakes i London, The Standard i New York och Mama Shelter i Paris. Designvisionen är att fånga upp den industriella känslan som finns i omgivningen men ge den en modern touch.
– Hur man upplever design är väldigt personligt. Det blir en bohemisk stil med tydliga, starka designelement. Det viktiga är att det känns personligt. Vi har skalat av allt onödigt men har varma färger och äkta material. Det blir ett rebelliskt hotell med glimten i ögat. Det handlar om attityd, säger Sören Hullberg, vd och delägare i Story Hotel AB.
Sparar arbete – sänker priserna
Ett exempel är att rum på Story Hotel kan du bara boka på deras hemsida. Du betalar samtidigt som du bokar och när du ska checka in gör du det själv med hjälp av en kod. Att checka ut går snabbt och enkelt eftersom allt redan är betalt. Arbetsbesparingen för personalen gör att hotellet kan hålla en hög standard men samtidigt ha cirka 20 procent lägre priser än sina konkurrenter.
– Jag tror verkligen att det är framtiden. Man bokar hotellrum precis som man bokar flygbiljetten. Det kan låta opersonligt, men det är precis tvärtom. I stället för att ägna sig åt pappers- och kassaadministration kan personalen i receptionen ägna sig åt dig som gäst och hjälpa till där det behövs, säger han.
Drömmer om Zlatan
Hotellet kommer att ha 83 rum. Två av dem var tidigare den gamla plenisalen där många viktiga beslut fattats. Nu är det två sviter med stora fönster och sex meter i takhöjd.
– De kommer att sticka ut och ge ett snyggt intryck. Men inget rum är finare än det andra. Vi kommer att ha samma stil rakt igenom.
Sören Hullberg tror att de som kommer att bo här främst är affärsresenärer. Han menar att en typisk hotellgäst är mellan 30 och 50 år gammal och är här för att besöka det nationella huvudkontoret för ett stort, internationellt företag.
– Vi hoppas även på att kunna få en helgpublik med gäster som är och besöker norra Stockholm med allt vad det har att erbjuda. En dröm är att Zlatan bor här när han ska spela match på den nya Nationalarenan. Men även om det hade varit roligt så är Sundbybergsborna viktigare än Zlatan. Vi vill vara ett hotell där alla känner sig välkomna.
Hotellet kommer att ha en restaurang och bar med 150 platser, som de driver i egen regi för att få det på sitt sätt. Främst riktar de sig till den lokala publiken. Teorin är att om det blir en mötesplats för Sundbybergsborna kommer hotellgästerna också vilja vara där. Därför satsas det mycket på musik. Där ska finnas en livescen med regelbundna uppträdanden. Det blir allt från dj:s till singer-songwriters och lokala förmågor som inte har slagit igenom än.
– Det ska vara roligt att bo på våra hotell. Vi riktar oss till människor i alla åldrar som är unga i sinnet och som både vill se och synas, säger Sören Hullberg.
Här kommer de på luncherna ha ett hälsocafé med en tydlig hälsoprofil. Det kommer att serveras mat med bra råvaror, som till exempel hälsotallrikar, sallader, wraps och färskpressade juicer.
– Hit ska de som arbetar i Sundbyberg komma för att äta lunch minst ett par gånger i veckan. På vårt hotell inne i Stockholm har det blivit en succé.
Varför valde ni att satsa i Sundbyberg?
– Vi tycker att Sundbyberg är en expansiv kommun där det händer mycket och där finns oerhört bra kommunikationer. Vi tror att utvecklingstakten kommer att fortsätta öka, Stockholm växer åt det hållet. I dag finns det inget hotell men en väldig massa företag. Därför ser vi att det finns ett behov. Jag tror att vi passar bra ihop med den mix av boende, kultur och shopping som kommer att finnas i Signalfabriken, den har en egen karaktär. Dessutom ligger det mitt i Sundbyberg, nästan mitt på spåren. Bättre läge än så går inte att hitta.
Vad blir känslan när man kommer in i ert nya hotell?
– Jag tror gästerna kommer att sucka av glädje, och skratta. Personalen tillsammans med inredning och design kommer att skapa en bra och välkomnande känsla.
Vilket är ert nästa steg?
– Vi vill etablera oss i Oslo. Om tio år har vi sju-åtta hotell och vi jobbar västerut. New York och Istanbul står högst upp på listan. Vi tror att vi har rätt tajming med både koncept och attityd.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.