Nytt logistikcenter i Järfälla

NREP bygger 50 000 kvadratmeter logistiklokaler i Järfälla. UPS finns där redan och Dahl flyttar in i juni. – Det har varit ett väldigt stort intresse för området från företagens sida, säger Rickard Svensson-Dahlberg, partner på NREP.

Skriven av Henrik Ekberg 2012-02-01 | Utveckling


Artikelbild

"För Dahl föll valet på Järfälla på grund av läget. Härifrån når de kunder i en stor region. Här får de även moderna och effektiva lokaler till ett konkurrenskraftigt pris", säger Rickard Svensson-Dahlberg.
Bild: NREP


NREP, Nordic Real Estate Partners, köpte för fem år sedan en fastighet i Järfälla med stora outnyttjade byggrätter. Det första projektet i området blev en logistikfastighet på 8 000 kvadratmeter för budfirman UPS, som ska fungera som deras transportnod för Mälardalen och som huvudkontor för Norden.

De flyttade in i maj förra året. Etapp två, som pågår just nu, är ett lager för Dahl, ledande grossist inom bland annat VVS, kyla och fastighet, på 20 000 kvadratmeter. De driver sina lager själva och sköter distributionen med egna och inhyrda åkare. Inflyttning sker i juni.

Ligger bra till för distribution


Rickard Svensson-Dahlberg, partner på NREP, berättar att området ligger bra till i dag för distribution till Stockholm och Mälardalen samt har god access till Arlanda, men läget kommer att bli ännu bättre framöver. Med Förbifart Stockholm skapas en länk från södra till norra Stockholm utan att centrum behöver passeras. Precis i närheten av NREP:s utvecklingsområde kommer det att byggas en trafikplats. Redan om något år står nya E 18 klar med dess nya, uppgraderade tvärförbindelse med E 4, vilket kommer att förenkla transporterna och förkorta ledtiderna för företag i området.

Dahl hyr sedan tidigare av NREP, och har även ett externt lager i Kallhäll. I och med att de vuxit kraftigt behövde de ytterligare ett lager för att klara de ökade volymerna. Tillsammans med befintliga ytor är målet att få en stark distributionsanläggning för främst Mälardalen, men även för hela Sverige.

– För Dahl föll valet på Järfälla på grund av läget. Härifrån når de kunder i en stor region. Här får de även moderna och effektiva lokaler till ett konkurrenskraftigt pris. Lagret som byggs är ett höglager med tio meter fri takhöjd, dockningshus med energisparande luftslussar, mycket hög golvbärighet och det är fullt sprinklat. Vi har tillsammans med Dahl haft stort fokus på att göra den nya byggnaden mycket energieffektiv och att spara miljön och samtidigt minska driftkostnaden, säger Rickard Svensson-Dahlberg.

Artikelbild

UPS flyttade till NREP:s logistikcenter i maj förra året. I juni flyttar Dahl in i nybyggda lokaler. Etapp tre blir en paket- och logistikterminal som ska byggas åt Posten. Sedan är området fullt.
Bild: NREP


"Tydligt var man ska finnas"


NREP är nischat på handel och logistikfastigheter. Sedan 2005 har de både byggt och köpt moderna lagerfastigheter och har för närvarande 450 000 kvadratmeter lager och logistik i sin portfölj. Ambitionen att fortsätta växa är stark. NREP har ett nordiskt fokus och är verksamt i de flesta av regionens stora logistiknoder.

Några exempel på intressanta lägen i Sverige är Mälardalen, Jönköping, Örebro, Norrköping, Göteborg, Borås, Helsingborg och Malmö.

– Det är tydligt var man ska finnas. Det är där flöden av varor går och det gäller att ha lägen där man når flest folk på kortast tid.

NREP:s intresse för logistiklokaler började med insikten att den svenska marknaden var eftersatt jämfört med USA och Europa. Från början fanns många små aktörer, som nu har köpts upp av de stora tredjepartslogistikerna.

Det innebär att kraven på lager i dag är stora, effektiva lokaler för centrallager som ligger nära två av tre viktiga förutsättningar för transporter; järnväg, motorväg och hamn.

– Vi var bland de första att satsa på moderna logistiklokaler och vi är de enda som för närvarande har en nordisk inriktning. Vi tycker att det är intressant med lager. De tekniska specifikationerna är, om man bortser från klimatanpassning, desamma oavsett om du är i Sverige eller i Spanien. Varuflödet måste gå smidigt utan pelare i vägen, säger Rickard Svensson-Dahlberg.

Etapp tre för den nya logistikhubben blir en paket- och pallterminal åt Posten, som NREP bygger på mark som ägs tillsammans med Corem. Även den fastigheten blir på 20 000 kvadratmeter. Sedan är det nya logistikområdet fullt. Vad det ska heta är ännu inte bestämt, men det kommer att marknadsföras gemensamt av NREP och Corem.

– Det är i dag väldigt svårt att få stora ytor i ett så här bra läge. Många kranskommuner i Stockholm är avigt inställda till logistikverksamhet och det är därför svårt att hitta ny mark att bygga på. Det har varit ett väldigt stort intresse för området från företagens sida.

Rickard Svensson-Dahlberg berättar att NREP i dag har cirka 120 000 kvadratmeter logistikfastigheter under uppförande med färdigställande under de kommande åren, men de letar hela tiden efter nya projekt. Deras ambition är att växa på samtliga prioriterade orter på logistiksidan och särskilt i Mälardalen och i Stockholm.

–Vi har i dag ett par projekt på gång som jag inte kan berätta om än, säger han hemlighetsfullt.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration