Vill se framgångar hos hyresgästerna

Diligentia hör till jättarna på den svenska fastighetsmarknaden och hamnar ofta högt upp i NKI-undersökningarna. I synnerhet om man frågar hyresgästerna i Öresundsregionen. – Vår ambition i allt vi gör är att vara affärs- och kundfokuserade, konstaterar marknadsområdeschef Andreas Ivarsson

Skriven av Henrik Ekberg 2014-03-27 | Näringsliv


Artikelbild

Först i Norden. Diligentia projekt Masthusen i Västra Hamnen i Malmö blir först i norden med att certifieras enligt Breeam Communities. Nyligen stod det första kontorshuset, Masttorget 6, klart. Nu arbetar Diligentia med att färdigställa ett kvarter med bland annat äldreboende och LSS- boende. Dessutom ska en fastighet med 60 hyresbostäder stå klart till våren 2015.
Bild: Diligentia


Artikelbild


Bild: Diligentia


Diligentia, som är ett helägt dotterbolag till Skandia, är en av landets största fastig­hetsägare med bestånd till ett värde av nära 33 miljarder kronor och med en uthyrningsbar yta på över 1,1 miljoner kvadratmeter. Bolaget jobbar med de fyra segmenten kontor, bostäder, köpcentrum och samhällsfastigheter. I Öresundsregionen har bolaget fastigheter i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. För de båda sistnämnda städerna rör det sig om köpcentrum; Väla centrum och den centralt belägna Galleria Magnus Stenbock i Helsingborg och Valengallerian i Trelleborg. I Malmö ser beståndet lite annorlunda ut med såväl kontorsfastigheter, hotell och konserthus. Detsamma när det gäller hyresgästerna, som består av allt från stora företag som IBM och If till myndigheter såsom Kronofogden och Malmö stad.

Skiljer sig ert sätt att ta hand om hyresgästerna om man jämför med andra bolag?

– Vi jobbar otroligt nära våra kunder. Vi har egen personal, egen förvaltning och driver själva våra utvecklingsprojekt. De nära relationerna gör att vi kan ge en god service efter varje hyresgästs behov. Att vi ligger i framkant när det gäller miljöfrågor uppskattas också av våra hyresgäster. Ett kvitto på att vi prioriterar rätt är våra fina resultat i den årliga branschgemensamma hyresgästundersökningen, menar Andreas Ivarsson.

Hur jobbar ni konkret?

– Rent konkret handlar det om att vara lyhörd gentemot hyresgästerna och ge återkoppling, samt att vid förändrade behov se nya möjligheter. Vårt mål är att våra hyresgäster ska bli mer framgångsrika.

Närmare tusen lägenheter


Just nu ligger en del av bolagets fokus på Västra Hamnen och Masthusen som blir den första stadsdelen i Norden att hållbarhetscertifieras enligt Breeam Communities. Efter att ha rivit de gamla mässhallarna i Västra hamnen 2010 stod i slutet av förra året det första nya kontorshuset, Masttorget 6, klart med 6 000 kvadratmeter kontorsyta och 1 800 kvadrat­meter handel och service. Huset är i stort sett redan fyllt med hyresgäster, bland annat Kronofogden, Previa och Apoteket AB. Alldeles intill har även gator och torg utvecklats och ett kvarter med bland annat äldre­boende och LSS-boende är nu på gång att färdigställas. Dessutom ska ett hus med 60 hyresbostäder stå klart till våren 2015.
"De nära relationerna gör att vi kan ge en god service efter varje hyresgästs behov."
– I området har vi också sålt byggrätter som ska bli närmare tusen lägenheter. Det betyder att byggnadshastigheten kommer att öka markant eftersom det är fler aktörer inblandade. Kvar har vi närmare 45 000 kvadratmeter byggrätter. Bland de redan befintliga fastig­heter som vi äger i området finns en skola, Ica Maxi och en kontorsfastighet på 11 000 kvadratmeter. Men vi finns även i andra delar av centrala Malmö, som till exempel runt Universitetsholmen, berättar Andreas Ivarsson.

Diligentia kommer även att utveckla det centralt belägna kvarteret i city på 18 000 kvadratmeter som i dag rymmer Malmö konserthus. Nästa år ska ett nytt konserthus stå klart vid Malmö Live.

– Där kan jag inte säga så mycket än, vi har lite dialoger med ett par tilltänkta hyresgäster, men vår ambition är att kunna kommunicera mer konkret om denna fastighet under våren 2014.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration