"Hyresgästerna ska trivas om 20 år"

Centrum är centralt för Hufvudstadens verksamhet. Där erbjuder de kontor och butikslokaler med gammal charm och ett modernt inre. – Det är sju minuter till de fastigheter som ligger längst bort, säger uthyrningschefen Mattias Nygårds.

Skriven av Therese Aronsson 2012-01-01 | Näringsliv


Artikelbild


Bild: Therese Aronsson


Hufvudstaden är ett anrikt fastighetsbolag som grundades 1915 av bland annat tändstickskungen Ivar Kreuger. På Hufvudstadens kontor finns fortfarande en del av hans möbler kvar. Under åren som gått har Hufvudstaden haft fastigheter över hela världen, i London, Paris och Tokyo.

– Vår historia är en skatt som är otroligt intressant, säger Mattias Nygårds, uthyrningschef på Hufvudstaden.

På 90-talet började de fokusera på Stockholm och Göteborg och sälja av en del fastigheter. Då renodlades bolaget, det låg i tidens anda. Man skulle förbli vid sin läst och fokusera på det man kunde bäst.

– I dag har vi fastigheter i de bästa lägena i Stockholm och Göteborg. Vi sitter själva i NK-huset och vill vara nära våra kunder. Till de fastigheter som ligger längst bort är det sju minuter. De ligger på Drottninggatan och i Gamla Stan.

Unik produkt


Hufvudstaden har ett koncentrerat bestånd i Stockholm city med 25 fastigheter, vilket Mattias Nygårds beskriver som en unik produkt. Han berättar att det i dag ställs högre och högre krav på inomhusklimatet på ett kontor. Hufvudstaden har äldre fastigheter men med modern teknik. De är enligt honom lika flexibla och effektiva som en ny lokal, men de har en speciell charm.

Hufvudstaden har egen personal i alla led, från fastighetstekniker till projektledning.

– Hufvudstaden är ett långsiktigt bolag. Vi tror på personlig förvaltning, du ska ha nära till oss om det är någonting. Vi vill utvecklas med våra kunder. Vi till att våra hyresgäster ska trivas i dag och om 20 år. Då är det viktigt att vara lyhörd. Över 20 år förändras hyresgästernas behov, men man vet inte hur. Därför måste vi lyssna och vara nära.

Han berättar att de arbetar mycket med gatumiljöerna och förklarar att en trevlig gatumiljö gör att man trivs bättre i fastigheten. Det ska vara nära till butiker, service och restauranger. I och med att tiden blir en allt viktigare faktor blir den närheten än viktigare.

– Många företag ser mervärden i att sitta i city. De ser till vad de kan erbjuda sin personal, både befintlig och den de ska rekrytera. Det ger en profil, en image, till företaget att sitta centralt.

Det kan också vara bra för hyresgästen att sitta nära sina kunder om de sitter i stan. Då är det lätt att bjuda in dem. Det är alltid bra med goda grannar. Det är mervärden som man inte ser på hyran och som det kanske tar ett tag innan man inser.

Konkurrensen är hård


Hufvudstaden arbetar även mycket med detaljhandel. De äger NK-huset och har skapat Bibliotekstan med Biblioteksgatan i centrum.

– Den senaste tiden har Burberry, Ralph Lauren och Marc by Marc Jacobs flyttat in till Bibliotekstan. Vi har uppgraderat området för att få in starka internationella varumärken mixat med det bästa av svensk design. Ambitionen är att tillföra något till området och kunderna som rör sig här.

Detaljhandeln kräver i dag en hel del. Konkurrensen är hård. Konceptutveckling gör det hela mer intressant för kunderna. Det är roligt att se att det vi gör uppskattas.

Vilken är er bästa lediga lokal just nu?


– En som jag personligen tycker är intressant ligger på Västra Trädgårdsgatan med utsikt över Kungsträdgården. Där har vi tre våningar som vi just renoverat med en total yta på 1 149 kvadratmeter, 383 kvadratmeter per plan. I dag är de helt öppna och går att anpassa efter kommande hyresgäst. Det finns inga begränsningar. Tänk på våren när körsbärsträden blommar utanför fönstren. Vi spenderar mycket tid på vår arbetsplats och omgivningen ger avtryck, även på besökare.

Vad är det roligaste du har varit med om på Hufvudstaden?


– 2011 skapade vi "Art at work" i Birger Jarls-passagen, som är ett konstforum för samtida konst. Det började med att vi använde tavlor på vakanta kontor vid visningar och fick ett otroligt positivt gensvar. Oavsett vad man tycker om ett konstverk så berör det. Nu har vi byggt på det med tjänster för befintliga kunder.

Här kan de få personlig rådgivning för att köpa eller hyra konst till sina kontor. Att hyra kan vara bra i fall en tavla inte ger de reaktioner man hoppats på. Då kan man lämna tillbaka den. Att förändra sitt kontor genom att byta ut konst kan också vara ett sätt att bygga sitt bolags varumärke och skapa en känsla, säger Mattias Nygårds.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration