Liljeholmstorgets Galleria behöver växa
Liljeholmen växer stadigt och vill det sig väl kommer även stadsdelens galleria att växa. Behovet finns i alla fall. – Många butiker vill utöka sina verksamheter, men en tillbyggnad av köpcentrumet är fortfarande i sin linda, säger Magnus Bergman, commercial director på Citycon, som äger gallerian.
Skriven av Henrik Ekberg 2015-12-21 | Näringsliv
butik handel stockholm Liljeholmen shopping
Liljeholmstorgets Galleria stod klar 2009 och var då Europas grönaste köpcentrum. Miljöarbetet ligger fortfarande högt upp på agendan i den Leed Platinum-certifierade byggnaden, även om fler gallerior i Europa har nått upp till samma höga nivå.
– Det är ett arbete som ständigt pågår. Vi har till exempel nyligen ersatt alla gamla lampor med led-lampor och nästa år ska det även göras i garaget. I dag har vi även ett sophanteringssystem som är väldigt omfattande, berättar Magnus Bergman.
Liljeholmstorgets Galleria rymmer totalt 28 000 kvadratmeter lokalyta, fördelade i fyra våningsplan. Totalt finns det 92 butiker och restauranger i gallerian, som de tre senaste åren av Evimetrix har korats till Stockholms bästa stadsdelscentrum. I utnämningen väger förstås kundservicen tungt och en viktig aspekt där är en av huvudstadens största vårdcentraler, som ligger vägg i vägg med gallerian. 11 000 kvadratmeter med 22 olika vårdverksamheter.
– Det blir mer än en galleria där människor kan utföra vardagsärenden, vilket generar många besökare. Med vårdverksamheterna blir det heller inte så konjunkturkänsligt. Man kan nog säga att Liljeholmstorgets galleria är urtypen av Citycons projekt. Det är så här vi vill ha dem, förklarar Magnus Bergman.
Vill växa. Årligen besöker tio miljoner personer gallerian, men många butiker har växt ur sin kostym. Diskussioner förs med Stockholms stad om att bygga ut gallerian. Magnus Bergman är commercial director på Citycon och Nina Sundberg är centrumchef för Liljeholmstorgets Galleria
Bild: Henrik Ekberg
Mötesplats med bra kommunikationer
Liljeholmstorgets Galleria ligger i en knutpunkt där tunnelbana, buss och tvärbanan möts. Garaget under byggnaden har plats för 900 bilar. Vi sitter i nyöppnade Espresso-house. Centrumchef Nina Sundberg berättar att de vita liljorna som pryder innertaken bland personalen nämns vid surfbrädor. Och likheten är påfallande. Den runda, organiska formen märks överallt, från bottenplan med livsmedelsbutikerna till det fjärde översta planet där Clas Ohlson har sin butik. Just nu pågår arbetet med att uppgradera restaurangverksamheterna.
"En galleria är inte bara en handelsplats utan en mötesplats."
– En galleria är inte bara en handelsplats utan en mötesplats där man träffas och tar en fika. Hit kommer många mammor med barnvagnar och servicen till den målgruppen ska bli bättre med bland annat fler lekytor för barnen. En står redan klar på plan tre och det uppskattas, det är alltid mycket folk där, berättar Nina Sundberg.
Utbyggnad planeras
Liljeholmstorgets Galleria har årligen tio miljoner besökare och omsättningen ökar stadigt. I dag finns det vakanta ytor om tio kvadratmeter, vilket är i minsta laget för ett köpcentrum. I synnerhet i ett område där byggkranarna syns lite överallt i luftutrymmet. Många av verksamheterna har också nått sin maxgräns och är angelägna om att få större utrymmen.
– Det byggs mycket bostäder i stadsdelen, vilket givetvis kommer att öka trycket ytterligare på gallerian. Men vi för diskussioner med Stockholms stad om att bygga ut mot spårområdet. Det kan kanske bli tal om butiksytor på 12 000 kvadratmeter. Även biograf och bibliotek diskuteras, avslöjar Magnus Bergman.
Lediga lokaler och kontor att hyra i Stockholm
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.