"Ett kvitto på att vi är på väg åt rätt håll"

Nyligen utsågs Henrik Olsson till Årets Centrumutvecklare i Sverige. – Utmärkelsen är ytterligare ett kvitto på att vi i Kungsbacka är på väg åt rätt håll, säger centrumledaren för Innerstaden Kungsbacka.

Skriven av Nicklas Tollesson 2013-10-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Henrik Olsson har i fyra år arbetat med att stärka stadskärnan i Kungsbacka.

Som på många håll i landet tog stadskärnan stryk när den utsattes för konkurrens från nya, professionellt skötta, köpcentrum – i Kungsbackas fall Freeport och Kungsmässan.

Sakta men säkert har Innerstaden sedan återhämtat sig och anpassat sig efter de nya förhållandena.

– Vi har i dag 240 verksamheter i Innerstaden, och bara sex lediga lokaler, säger Henrik Olsson.

– Fastighetsägarna tror på området igen och är villiga att investera. Det finns en stolthet i Innerstaden som jag inte upplevde när jag började.

Henrik Olsson menar att hans arbete dels har handlat om att ta fram vad han kallar hygienfaktorer, grundbultar som måste finnas, som en bra hemsida, Facebooksida, informationsfoldrar, kartor, rabatthäften etcetera, och dels om stärka det gemensamma arbetet och att lyfta fram det unika i stadskärnan, de så kallade usparna (unique selling points).

Han nämner fyra generella "stadskärne-uspar": Utom­husmiljö, restauranger, unika butiker och business to business-företag.

– Köpcentrumen kan aldrig konkurrera med vår unika stadsmiljö, känslan av att sitta och äta en god middag vid torget får man aldrig i ett köpcentrum. ­Restaurangerna är en väldigt stark del av Innerstaden.

Kände inte varandra


Innerstaden arbetar också med ett flertal årligen återkommande evenemang för att lyfta stadskärnan och Henrik Olsson är också spindeln i nätet för det utvecklade samarbetet mellan områdets företagare, både näringsidkare och fastighetsägare.

– Vi genomför nu regelbundna fastighetsägar­luncher, fyra gånger per år. Innan dess hade fastighetsägarna inte träffats på sju år, de kände inte varandra så väl. Nu har det utvecklats ett bra samarbete dem emellan, om en fastighetsägare inte har plats för en potentiell hyresgäst i det egna beståndet skickas hyresgästen till en annan ägare som har rätt lokaler.

– Det är också en helt annan samhörighet mellan handlarna. Om en kund för några år sedan frågade om en butik hade hälsokost så svarade expediten "nej, ­kolla på Kungsmässan" – trots att det fanns fyra butiker med hälsokost i Innerstaden. Men de hade inte koll på varandra. Nu finns det ett helt annat ambassadörskap.

När Henrik Olsson vann Årets Centrumutvecklare i våras var det andra gången utmärkelsen delades ut. Bakom priset står Centrumutvecklare.se, Svenska Stadskärnor och Fastighetsägarna. Att det har skapats forum där centrumledare runt om i Sverige kan träffas för att utbyta erfarenheter är mycket viktigt, menar Henrik Olsson.

Tar stryk av köpcentrum


– Cykeln ser ungefär likadan ut på de flesta håll runt om i landet. Cityhandeln fungerar bra så länge den inte utsätts för konkurrens. Men så kommer köpcentrumet, med ett professionellt management, och city­handeln tar stryk. Centrumledningen såg man förr inte så allvarligt på, man tyckte att "Britta i blomsterhandeln är så engagerad och duktig, hon får ta hand om det". I vissa stadskärnor blev det på sin höjd en gemensam julbelysning och någon som vattnade blommorna. I dag inser fastighetsägarna och handlarna mer och mer att man måste satsa på en professionell centrumledning, och det är framför allt det här som gör att jag ser positivt på stadskärnornas utveckling generellt i Sverige i dag.

Mer koncentrerat


I de nya stadskärnorna har handeln mindre plats än tidigare. Henrik Olsson menar att stadskärnorna måste inse detta och koncentrera handeln till ett mindre område, i det absoluta centrumet av staden.

– Det handlar om att anpassa sig till de förhållanden som råder i dag. De mindre butikerna som traditionellt har funnits i stadskärnan konkurreras ut av lågpris­butiker, som Clas Ohlson, Jula, K-Rauta, Biltema, ÖoB och så vidare. Härom­dagen kom Jula ut med en 32-­sidig reklambroschyr om kläder – det säger en del om att det är nya tider nu.

– Det här innebär att det blir mindre yta för handel i stadskärnan, och därför bör handeln förtätas. Som jag ser det ska de unika butikerna samsas med ett stort restaurangutbud i den absoluta stadskärnan. Det innebär att butikerna i andra områden får omvandlas till exempelvis gym och dansskolor, reklambyråer och andra kontorsverksamheter som behövs i tjänstesamhället.

Henrik Olsson tror på klustertänkandet – till exempel att samla flera restauranger och krogar på samma gata.

– Det är precis vad som vi hoppas ska hända just nu på Norra Torggatan, där jag och krögarna hoppas på fem uteserveringar, i sann Lilla Torg-anda. Det finns också planer på att stänga av en bit av gatan för biltrafik, och få mer utrymme för uteserveringar – ett bra sätt att minska det upplevda avståndet.

Slutligen, hur ser du på Kungsbacka torg som färdigställdes förra året?


– Felet som gjordes var att man satsade 26 miljoner på att göra om torget, 800 000 kronor på en stor invigning – och sedan hände ingenting. Det fanns för lite samordning mellan de som planerade torget och de som ska använda torget. Vad syftet med torget var. Nu har vi satt samman ett torgråd som arbetar med samordnade aktiviteter kring torget, så det har gått åt rätt håll. Återigen, professionellt ledarskap är avgörande för stadskärnans framtid, säger Henrik Olsson.

Lediga lokaler att hyra i Kungsbacka


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration

Relaterade artiklar

Zoobutik vid Maxi i Kungsbacka Zoobutik vid Maxi i Kungsbacka "Det går bra för företagen i Kungsbacka" "Det går bra för företagen i Kungsbacka" Kungsbacka - ett brett och diversifierat näringsliv Kungsbacka - ett brett och diversifierat näringsliv