"Logistik är det nya retail"
I e-handelns spår blir intresset för logistik i Stockholmsområdet allt större. – Allt fler vill kunna erbjuda leverans på dagen – och det är i Stockholm som kunderna finns, säger Daniel Anderbring, partner/head of research på Cushman & Wakefield.
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2018-10-03 | Näringsliv
Daniel Anderbring och kollegan Karl Persson, international partner på Cushman & Wakefield, är överens om Stockholmsregionens ökande popularitet – och även det allmänt stigandet intresset för logistik.
– Alla pratar om att logistik är det nya retail, då man ser en allt högre efterfrågan både när det gäller uthyrning och investering, säger Karl Persson.
Han menar att intresset ständigt ökar för att vara nära sin slutkonsument – en förklaring till varför man nu ser en förskjutning av intresset för att hyra och köpa logistik från västkusten till Stockholm. Stockholm stärker helt enkelt sin position gentemot exempelvis Göteborg och Malmö, eftersom det är här kunderna finns.
Korta ledtider
– Merparten av konsumenterna bor i Stockholm, medan Göteborg har mer utgående gods har Stockholm mer inkommande. Det är en stor region som ska försörjas, och samtidigt vill man ha så korta ledtider som möjligt, säger Daniel Anderbring.
Att intresset ökar i Stockholmsområdet syns även på stigande markpriser. Attraktiva områden för logistik är exempelvis Rosersberg, Brunna, Jordbro och Stockholm syd.
– Det finns också en del bra last-mile-lägen som Västberga – som från konsumenternas sida är det bästa läget. Dock planeras här mycket bostäder, vilket gör att Brunna kommer att bli det mest centrala läget framöver, säger Karl Persson.
Från att logistiken tidigare haft ett fokus på den industriella verksamheten, är nu e-handeln det som väger tyngst.
– De flesta affärer som vi har gjort den senaste tiden berör just e-handlare – eller andra handlare som utvecklar och vill växa på e-handelssidan, säger Daniel Anderbring.
Tidigt stadium
Han tror även att e-handelstrenden kommer att fortsätta.
– Trots att det i dag pratas mycket om det så är e-handeln än så länge i ett tidigt stadium. Exempelvis livsmedelskedjorna har i dag en väldigt liten andel av sin verksamhet på nätet, men det är ett segment som växer hela tiden.
– Vi påverkas också av den e-handel som finns i utlandet, då svenska konsumenter alltmer köper varor på nätet från utlandet. Det gör att de utländska aktörerna blir mer och mer intresserade av att etablera sig i Sverige för att komma närmare sina kunder.
– Hela marknaden håller på att ändra sig, konsumtionsmönstren är inte vad de har varit tidigare, säger Karl Persson.
Närmare slutkunden
Att vara närmare slutkunden påverkar hur både stora och små aktörer placerar sina lager.
– Ikea etablerade sig exempelvis i Rosersberg för att få kortare ledtider till slutkunden. Tidigare hade de en leveranstid på flera veckor – nu vill man helst att leveranstiden ska vara någon dag. Det gör att man måste flytta närmare Stockholm och jag tror att vi kommer att se fler och fler aktörer göra samma resa. Många centrallager kommer därmed att flyttas eller försvinna, säger Daniel Anderbring.
– Allt fler vill kunna erbjuda service med leverans på dagen – då är närheten till slutkunden allt mer avgörande, lägger Karl Persson till.
Även om trycket är högt på logistik i Stockholm just nu har det varit ovanligt få transaktioner under året hittills. Anledningen är att efterfrågan är större än tillgängligheten.
– Detta gäller inte minst när även utländska investerare börjar vända blicken mot Sverige, så det är en utmaning för framtiden, säger Karl Persson.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.