Hur man säljer in en idé
Att sälja in en idé på ett bra sätt kan vara utmanande även för den erfarne säljaren. Bli en framgångsrik säljare och behåll goda kundkontakter med dessa tips!
Skriven av Erika Johansson 2017-06-14 | Tips
Samla information
Se till att veta så mycket som möjligt om företaget innan mötet. Sök upp nyckelpersoner på Linkedin och andra medier. Det är viktigt att förstå kundens behov för att lättare lyfta fram fördelarna med din produkt eller tjänst.
Rätt person
Ta reda på vem som är mest passande att presentera produkten eller tjänsten för och vem som kommer att besluta om saken.
Rätt tid
Beräkna när ni kan leverera produkten och när kunden behöver den. Se till att boka mötet vid rätt tidpunkt, exempelvis om produkten är årstidsberoende.
Bekräfta tid och åhörare
Ring och dubbelkolla tiden för mötet några dagar innan. Efterfråga också vilka som kommer vara med.
Håll tiden
Dra inte över tiden som ni bokat för mötet och glöm inte att lämna utrymme för diskussioner.
Var tydlig
Var tydlig med strukturen på din presentation. Lyft fram kundens problem och dina lösningar på problemen. Demonstrera produkten eller tjänsten om du har möjlighet. Här är ett exempel på ett bra upplägg:
- Ditt namn och en kort presentation om företaget.
- Lyft produktens fördelar.
- Vad tjänar företaget på din produkt.
Retorik och kroppshållning
Försök att göra presentationen intressant för åhörarna. Undvik klyschor och berätta förslagsvis en personlig historia relaterad till produkten. Använd enklare förklaringar istället för komplicerad terminologi.
Tänk på hållningen och försök att slappna av. Håll ögonkontakt och var redo på frågor under presentationen.
Var redo på mothugg
Gör en lista möjliga mothugg från åhörarna och öva på att bemöta dem.
Acceptera beslutet
Om du omöjligen kan förhandla med företaget och de bestämmer sig att avstå; acceptera beslutet och tacka för deras tid. Var professionell!
Källa: wikihow.com
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.