Trångt på Lokalmarknadsdagens första vårupplaga
På den första vårupplagan av Lokalmarknadsdagen i Göteborg avhandlades allt från en stekhet transaktionsmarknad till gamla dansgolvsdängor.
Skriven av Nicklas Tollesson 2015-02-01 | Event
Den första vårupplagan av Lokalmarknadsdagen hölls i en stad som förra året nådde en rekordhög transaktionsvolym – 14 miljarder kronor, jämfört med 4,9 miljarder kronor under 2013.
Eklandia vill växa, men bolagets vd Cecilia Fasth jämförde sin situation med den gamle stavhopparen Sergej Bubkas konkurrenters.
– Det spelar ingen roll hur jag gör, även om jag bortser från vakanser och stämpelskatt så är jag långt efter. Det är som med Bubka, oavsett vad konkurrenterna gjorde så hoppade han alltid en halvmeter högre, sa Eklandias vd Cecilia Fasth.
– Därför satsar vi mest just nu på egna utvecklingsprojekt istället för att vara med och byta fastigheter med varandra.
Vakansgraden i Göteborgs CBD är nere under tre procent. Göteborgs Lokallots vd Sven Fraenkel efterlyste en förtätning i centrum, där efterfrågan är som störst.
– Bygg på och förtäta där det finns puls, och det är främst i centrala stan. Här kan jag hyra ut hur mycket som helst. Till kanonhyror, sa Sven Fraenkel.
Akelius Pål Ahlsén berättade bland annat om sin relation till Roger Akelius.
– Han är fortfarande extremt aktiv, jag får fem, sex mejl om dagen från honom. Roger är en otrolig idéspruta och de flesta av hans idéer är bra, och dem försöker vi implementera i verksamheten. Han är i dag inte så aktiv i själva driften av bolaget utan arbetar mer med inriktning och vilka städer vi ska satsa på, finansiering och så vidare.
– Vi är överens i 95 procent av frågorna och i de sista fem procenten får han bestämma …
Pål Ahlsén har en bakgrund som professionell discjockey, och han fick frågan om sina favoriter från dansgolven.
– Ace of Base fungerade alltid och Stonefunkers "In Control". När jag har dj:at lite på senare år har jag gärna kört Håkan Hellströms "Känn ingen sorg för mig Göteborg".
Drygt 300 personer gästade Lokalmarknadsdagen.
– Lokalmarknadsdagen i höstas blev en stor succé och därför valde vi att också göra en vårupplaga. Nu kan vi konstatera att vi tänkte rätt, säger Rolf Andersson, vd på Lokalnytt och Fastighetssverige som arrangerade tillsammans med Business Region Göteborg.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.