Vill driva framtidens fastighetsfrågor
För Cushman & Wakefields vd är ingen dag den andra lik. Här berättar Agneta Jacobsson om bolaget, förändringarna i fastighetsbranschen, kundbemötandet – och hur uppväxten som ensambarn påverkar hennes arbete.
Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2017-04-11 | Porträtt
När hon ska beskriva sig själv väljer Agneta Jacobsson orden lugn, samlad och förtroendeingivande.
– Men jag är också en person som är full av olika idéer och projekt som jag vill genomföra. Att tänka ut en strategi kring hur jag ska få igenom något är en favoritsysselsättning – och tro mig, det behövs när man arbetar i ett internationellt företag!
Hon berättar också att hon ser sig själv som en person som tänker först och pratar sedan.
– Jag kan nog ibland uppfattas som lite trög, jag har alltid avundats de som bara kastar ur sig något kvickt och smart. Men sådan är inte jag.
Vad kan det bero på tror du?
– Jag brukar skylla på att jag är enda barnet, så jag umgicks mycket med vuxna när jag var liten och då fick man vänta till de vuxna pratat färdigt. Bristen på syskon gjorde att inte jag heller fick det där ständiga tjafset som övar upp snabbheten i snacket – det kan jag avundas mina tre söner, säger hon.
Cushman & Wakefield arbetar med fastighetsrådgivning och finns i dag i cirka 60 länder.
– Att vara en stor aktör är bra för vi kan hjälpa globala kunder, men vi är också väldigt lokala med alla våra kontor, säger Agneta Jacobsson.
Hur arbetar ni gentemot era kunder?
– Det absolut viktigaste för oss är att våra medarbetare lyssnar på kunden och förstår deras behov och önskemål. Vi ska utstråla förtroende, säger Agneta Jacobsson, och fortsätter:
– Det kan vara allt från att hjälpa till att utföra det kunden specifikt önskar, till exempel genomföra en hyresförhandling – men det kan också vara att tänka nytt utifrån kundens varumärke och vision.
Kunderna är fastighetsinvesterare och fastighetsägare – men också alla typer av hyresgäster.
– För specifikt hyresgäster arbetar vi med allt från arbetsplatsstrategier, butiksetableringar, varumärken och lokalsökningar till hyresgästrådgivning och hyresförhandlingar.
Hur mycket träffar du kunderna?
– Jag har personligen en hel del kundkontakter men sitter inte så djupt ner i olika projekt. I stället är jag med och diskuterar många projekt med mina medarbetare – både i Sverige och internationellt. Jag arbetar även med att profilera vårt varumärke och föreläser både i Sverige och resten av Norden på allt från skolor och universitet till olika grupper av kunder.
Att själv kunna välja arbetsmiljö
Hon beskriver fastighetsbranschen som en bransch som just nu står inför en stor omvandling och nämner exempelvis butikssidan där e-handeln växer och de fysiska butikerna i stället får en ny funktion som mötesplatser.
"Inga dagar är lika och det gillar jag verkligen"
– I morgon ska jag exempelvis på en start-up för en näthandel med gardiner. För att kunderna ska få träffas gör de en pop-up-store med afterwork där de sprider kunskap om sitt varumärke. Den här förändringen är verkligen en jättegrej, man får hitta nya sätt att få kunderna att känna att de tillhör någonting och därmed bli trogna, säger Agneta Jacobsson.
När det gäller kontorssidan handlar det mycket om hur man jobbar – mobiliteten är numera en del av vardagen och möjligheten att välja mellan olika arbetsmiljöer blir mer och mer ett krav.
– Kanske går det så långt att lokalen blir en mötesplats för nya tankar och kreativitet – i dag kan du i stort sett utföra ditt arbete var som helst. Företagen förändras också snabbare, då passar inte dagens långa kontrakt särskilt bra, säger Agneta Jacobsson.
Hur skulle du beskriva ditt jobb som vd för Cushman & Wakefield?
– Inga dagar är lika och det gillar jag verkligen. Till mina vänner som arbetar med annat brukar jag säga att vara vd är som att vara diversearbetare, man får lösa många av de saker som faller mellan stolarna. Långa möten försöker jag undvika, mycket löser vi direkt i snabba diskussioner men med kollegorna i världen blir det en del skypemöten.
Vad händer framöver?
– På Cushman & Wakefield vill vi driva framtidens fastighetsfrågor. Fastigheter och lokaler är inte isolerade utan utgör en viktig del i samhällsutvecklingen, och i allt högre grad också en del av de enskilda företagens utveckling som hyresgäster.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.