Mall of Scandinavia har öppnat

Skandinaviens största köpcentrum har nu öppnats. Över 100 000 kvadratmeter retailyta som rymmer allt man kan tänka sig. <br /> – Det är mer än ett köpcentrum, säger Lars-Åke Tollemark, vd för Unibail-Rodamco Norden.

Skriven av Henrik Ekberg 2015-10-01 | Näringsliv


Och visst har han rätt. Mall of Scandinavia har mer av allt. Men förutom att många exklusiva butiker gör sina första framträdanden i Norden i det enorma handelshuset och att restaurangklustret är det största huvudstaden kan erbjuda så är det den sammantagna helheten som gör Mall of Scandinavia unikt. Vilket inkluderar hållbarhetsaspekten (det första Breeam Excellent-certifierade köpcentrumet i landet), upplevelserna i form av landets modernaste biograf, världens största O’Learys med såväl golf-simulatorer som bowling, den höga servicenivån och infrastrukturen kring handelsplatsen. Och så vidare.

Hissnande upplevelser


Vid invigningen den 12 november fick Lokalnytt och den samlade pressen ett smakprov på landets första Imax-biograf, introducerad av Maria Skoglund, vd på SF. En upp­levelse som med all rätt kan beskrivas som hisnande, där den välvda duken, det hyper­moderna ljudet och 3D-tekniken gjorde att man blev en del av handlingen. Även Gert Wingårdh, vars företag Wingårdh Arkitektkontor står bakom interiören, fanns på plats vid invigningen.

– Jag gillar hur man kan snirkla sig fram i köpcentrumet, förbi de olika noderna som alla ger olika känslor. Jag är även väldigt förtjust i The Designer Gallery som ger nya varumärken möjligheten att visa upp sig.
Artikelbild


Bild: Henrik Ekberg


Först i Norden


Vid invigningen fick vi en rundvandring av bland ­andra centrumchef Lena Rune, som berättade om landets första Lego-butik där det går att köpa lego i lösvikt. Om den 6 000 kvadratmeter stora Åhlénsbutiken och om Lexingtons första butik i Norden. Lena Rune hade vaknat tidigt på torsdagsmorgonen, men var ändå lättad att dagen var inne. 


– Det känns fantastiskt att det äntligen har öppnats. Det har verkligen blivit som vi ville att det skulle bli. Personligen tycker jag att bion är riktigt häftig och det är väldigt roligt att Lego och Disney öppnar sina första butiker i landet här. Även mode-delen gillar jag mycket.

30 000 jobb


Vi går genom Flagship Avenue som med tio meter i takhöjd är den mest grandiosa delen i Mall of Scandinavia. Strax innanför Stjärntorgets entré, som vetter mot Solna station, finns Sats-gymmet som blir betydande för hela området, enligt Lena Rune.

– Det kommer att jobba 30 000 personer i området och många vill i dag träna. Det här gymmet öppnar sex varje morgon.

På det nedre retailplanet finns det bland annat livsmedelsbutiker, systembolag, apotek och Click & Service. Det sistnämnda är en online-tjänst där man ­beställer varorna hemma och hämtar dem i Click & Service-avdelningen där det också finns möjlighet att prova kläderna i omklädningsrum. Vi kommer in till lekrummet Årstidernas lekrum som är helt tyst och stilla och avskärmat från butiksstråken. Lekrummets miljö byts ut efter årstiderna.

Totalt rymmer köpcentrumet 224 butiker och det finns 3 700 p-platser. Mall of Scandinavia är ett fyr-stjärnigt köpcentrum, vilket innebär en service som kan liknas vid ett fyrstjärnigt hotell.


– Det betyder att vi uppfyller 670 punkter, allt från att det finns krokar i damernas toalett att hänga handväskan på till att papperskorgen är placerad precis under pappersbehållaren, säger Lars-Åke Tollemark. 



Historier och leksaker


Linn Franke jobbar i landets första Disney-butik, där besökarna erbjuds mer än leksaker.

– Varje kund som kommer in ska få en historia som man inte känner till. Vi arrangerar även event och sago­stunder. Här får barnen till exempel lära sig att fäktas, säger hon.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration